Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Sorin Gheorghiu
Nu este un secret pentru nimeni: la nivel european, încă nu excelăm în privința spiritului antreprenorial, încă nu avem o rată prea mare a numărului de businessuri raportat la întreaga populație a țării. Nici în privința spiritului de asociere, lucrurile nu sunt colorate în roz: în general (dar cu o oarecare tendință de scădere), antreprenorul român încă mai preferă să se descurce și să răzbească singur, chiar dacă (previzibil) se lovește de multe ori de aceleași probleme de care s-au lovit și alții înaintea lui (și care deja au găsit și soluții).
De unde vine această dorință de a răzbi singur, de a nu te afilia la o cameră de comerț, patronat, asociație, cluster, hub sau orice altă rețea sau comunitate antreprenorială? Oare din teama că, aderând la o structură asociativă, alții își vor însuși rețeta afacerii tale? Sau din neîncrederea că unde-s mulți, puterea chiar crește? Ori din lipsa informației privind beneficiile pe care le poate aduce o structură asociativă?
În mod cert, primele două motive de îngrijorare de mai sus sunt false: a adera la o structură asociativă nu presupune să pui pe tavă, celorlalți, propriile secrete de fabricație; iar în privința neîncrederii – în fond, ce ai de pierdut? din contra, se pot găsi suficiente exemple în care firmele, prin intermediul camerelor de comerț sau patronatelor, au reușit să impună prevederi legislative mai favorabile; sau exemple ale producătorilor care, asociați, au reușit să intre pe raft în marile lanțuri de supermarketuri.
Rămâne, însă, plauzibil cel de-al treilea motiv: lipsa informației. Și, în această privință, vom ilustra în continuare cele mai importante beneficii pe care o cameră de comerț le oferă antreprenorilor. Chiar dacă anumite categorii de servicii pot varia de la o cameră de comerț la alta sau de la o țară la alta, principiul de bază care caracterizează camerele de comerț a rămas neschimbat de la 1599, de când este cunoscută prima atestare a unei camere de comerț, cea din Marsilia, Franța: un forum în care meșteșugarii și comercianții (ulterior și industriașii etc.) discută problemele comune cu care se confruntă și urmăresc interesele comune care îi caracterizează în ansamblu, la nivelul comunității de afaceri. Camerele de comerț s-au răspândit apoi în aproape toate țările lumii, devenind acceptate și recunoscute de către autoritățile publice ca fiind parteneri legitimi de dialog reprezentând mediul de afaceri. În Principatele Unite, camerele de comerț au fost legiferate în anul 1864, printr-un decret al domnitorului Alexandru Ioan Cuza. În perioada 1949-1990, camerele de comerț au fost desființate.
Odată cu reînființarea lor, în 1990, camerele de comerț și industrie din România au pus bazele Registrului Comerțului, s-au implicat activ în trasarea liniilor învățământului profesional și dezvoltarea manifestărilor expoziționale. Sistemul Cameral din România reprezintă rețeaua asociativă a mediului de afaceri cu cea mai extinsă reprezentare la nivel național și este singura organizație prezentă în fiecare județ al țării.
Camera de Comerț și Industrie Iași este o organizație autonomă, neguvernamentală, de utilitate publică, apolitică, fără scop patrimonial, cu personalitate juridică, creată pentru a reprezenta, apăra și susține interesele membrilor săi și ale comunității de afaceri în raport cu autoritățile publice și cu organismele din țară și din străinătate. Camera de Comerț și Industrie Iași este membru de drept al Camerei de Comerț și Industrie a României și face parte din Sistemul Camerelor de Comerț din România.
Spre deosebire de legislația dintr-o serie de alte țări, la noi calitatea de membru al camerei de comerț este o opțiune voluntară. Așadar, se pune firesc întrebarea: de ce ar vrea un antreprenor să devină membru al Camerei de Comerț și Industrie Iași și care ar fi beneficiile?
Asocierea și apartenența la brandul Camerei de Comerț și Industrie, ceea ce conferă un plus de credibilitate în fașa partenerilor de afaceri interni și externi.
Reprezentarea și apărarea intereselor în fața autorităților publice.
Networking și promovare, prin interacțiunea cu ceilalți membri ai Camerei, precum și cu alți antreprenori în cadrul evenimentelor organizate de Cameră și prin campanii de promovare.
Servicii gratuite: Acces la fluxul de informații privind oportunități de afaceri, licitații, târguri și expoziții, misiuni economice. Furnizarea de informații privind standardele aplicabile domeniului de activitate al firmei, prin intermediul Centrului Zonal de Informare al Asociației de Standardizare din România (ASRO) din cadrul Camerei. Obținerea de informații privind misiuni economice organizate în străinătate, adrese de instituții, ambasade, organizații interne și internaționale etc. Organizarea unei prezentări de firmă sau a unei lansări de produs, la sediul Camerei, pentru membrii cu o vechime mai mare de un an. Posibilitatea includerii în website-ul Camerei a unui banner cu link către website-ul firmei. Colectarea, sistematizarea și prezentarea observațiilor, sugestiilor și solicitărilor față de actele normative existente sau în curs de aprobare și transmiterea lor către instituțiile de resort. Promovarea ofertei firmei prin mijloacele specifice Camerei. Informare asupra acțiunilor organizate și promovate de Cameră. Sprijinirea în relații economice cu alte camere de comerț sau cu organisme locale sau internaționale cu care avem legături de colaborare.
Acces prioritar și discount pentru următoarele servicii: Consultanță juridică acordată pentru: operațiuni în Registrul Comerțului, relațiile dintre societăți comerciale sau dintre acestea și organele administrației publice, consultanță privind contractele comerciale. Eliberarea de documente comerciale: certificat de origine a mărfurilor destinate exportului, certificat de origine pentru derularea proiectelor de finanțare, certificat pentru participare la licitații, act constatator IMM, vizare documente comerciale. Certificarea evenimentului de forță majoră. Consultanță privind diverse acte juridice (notificări, adrese, corespondență cu caracter juridic etc.). Consultanță asupra litigiilor comerciale. Furnizarea de informații de afaceri. Organizarea de întâlniri de afaceri. Participare la târguri și expoziții organizate de Cameră și de Romexpo București. Participare la misiuni economice organizate de Cameră. Participare la conferințe și seminarii specializate. Participare la cursuri de formare și perfecționare profesională organizate de Camera de Comert și Industrie Iași. Închiriere săli de conferințe.
Acces prioritar pentru alte servicii: Operațiuni de înscriere și interogare a Arhivei Electronice de Garanții Reale Mobiliare (actualmente cu denumirea Registrul Național de Publicitate Mobiliară). Soluționarea litigiilor comerciale prin metoda alternativă, mai eficientă și mai discretă, a arbitrajului comercial, prin intermediul Curții de Arbitraj Comercial de pe lângă Camera de Comerț și Industrie Iași.
Iată, așadar, o serie întreagă de argumente solide pentru un antreprenor de a lua în calcul apartenența la o structură asociativă. Nu este singurul exemplu, mai există și altele, apropiate geografic, precum: Asociația Magazinelor de Proximitate „La Băcănie” (care reunește antreprenori, proprietari de mici magazine, producători de bunuri și servicii și agricultori), proiectul Fabricat în Iași (care oferă oportunitatea tuturor producătorilor locali de a se poziționa în comunitatea locală ca un brand ieșean) sau comunitatea Fab Lab Iași.
Camera de Comerț și Industrie rămâne, însă, varianta care oferă cele mai multe argumente pentru a opta în sensul apartenenței la o structură asociativă, care de altfel operează sub o deviză care nu mai necesită nici o detaliere: „Împreună pentru afacerea ta!”.