Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Ilona Vitan
Sistemele de management asigură instrumentele și îndrumările necesare organizațiilor/ companiilor care vor să se asigure că produsele şi serviciile lor se ridică la nivelul cerinţelor clienţilor, neuitând de îmbunătăţirea permanentă și continuă a calităţii. Acestea se bazează pe principii care includ orientarea către client ajutând organizațiile/companiile să fie mult mai eficiente, performante și pentru a oferi produse şi servicii de un nivel calitativ cât mai ridicat în condiţii de siguranţă a muncii şi a unei dezvoltări sustenabile a propriei afaceri.
Dintre toate standardele, cele privind sistemele de management sunt, de departe, cele mai cunoscute, și tot ele au antrenat transformările cele mai semnificative la nivelul organizațiilor/companiilor. Aceste standarde nu se referă la specificații tehnice, ci într-un mod mult mai global, la practicile de management, aducând astfel schimbări în structura organizației, în politicile implementate și in comportamentul individual care este transformat și îmbunătățit prin adoptarea unor linii directoare precise, numite generic “bune practici”.
ISO – Organizaţia Internaţională de Standardizare (ISO) înfiinţată înca din 1947 are ca domenii de activitate: elaborare de standarde pentru produse şi servicii în domeniul neelectric, servicii, construcţii, chimie, agricultură, standarde fundamentale, produse de uz casnic şi timp liber, inginerie mecanică, materiale metalice, materiale nemetalice, sănătate, mediu şi protecţia vieţii, transport şi ambalaje, tehnologia informaţiei, sisteme de certificare şi acreditare. Ca organizație, ISO având în componența sa un număr de 165 membri, 238 de comitete tehnice și elaborând pîna în prezent peste 21000 de documente de standardizare.
Unul dintre cele mai importante documente de standardizare este seria ISO 9000, aceasta Serie ISO 9000 a marcat începutul revoluţiei standardelor pentru sisteme de management (SSM) încă de acum mai bine de 30 de ani. De atunci, ea a inspirat peste 60 de standarde ISO pentru un management mai bun în sectoarele-cheie precum:calitatea, siguranţa, sănătatea, protecţia mediului, securitatea, dispozitivele medicale, energia, tehnologia informaţiei, inovarea, etc.
Standardele de management ISO se afla într-o strânsă legatură cu dimensiunile generale ale dezvoltării durabile respectiv cu: managementul calității (seria ISO 9001), aspectele economice (seria ISO 55001), managementul mediului (seria ISO 14001), securitatea informațiilor ( seria ISO 27001), responsabilitatea socială corporativă (seria ISO 26000). Deși se aplică în domenii foarte diferite, ele reprezintă deja standarde de referință, respectiv cerințe esențiale pentru accesul la numeroase piețe.
Implementarea unui sistem de management poate crea dificultăți unei organizații aflate la început de drum, ca atare există specialiști care oferă servicii de consultanță în implementarea unui sistem de management, serviciile oferite de aceștia se referă la domeniile următoare:
SR EN ISO 9001:2015 – Sisteme de management al calității
SR EN ISO 14001:2015 – Sisteme de management de mediu
SR ISO/IEC 27001:2018 – Sisteme de management al securităţii informaţiei
SR EN ISO 45001:2018 – Sisteme de managementul sănătăţii şi securităţii în muncă
SR EN ISO 50001:2019 – Sisteme de management al energiei
SMI – Sisteme de management integrate.
Obiectivele implementarii unui sistem de management sunt: cunoaşterea cerinţelor standardului de referinţă; dobândirea cunoştinţelor şi capacităţilor de efectuare a auditurilor interne, crearea condiţiilor necesare pentru ca managerii împreună cu echipele lor să identifice, să utilizeze şi să îmbunătăţească continuu propriile procese şi activităţi, astfel încât să obţină profit şi să reducă pierderile, mai repede decât competitorii lor; obţinerea unui sistem de management eficient şi flexibil, instrument de bază al managementului de la cel mai înalt nivel, pentru a ţine sub control procesele şi activităţile organizaţiei şi pentru a oferi produse şi servicii de un nivel calitativ cât mai ridicat în condiţii de siguranţă a muncii şi a unei dezvoltări sustenabile a propriei afaceri; și nu în ultimul rând de certificare a sistemului de management ales.
Standardele din domeniul sistemelor de management al calității sunt:
SR EN ISO 9001:2015 – Sisteme de management al calităţii. Cerinţe.
Acest standard specifică cerinţele pentru un sistem de management al calităţii atunci când o organizaţie: a) are nevoie să demonstreze capabilitatea sa de a furniza consecvent produse şi servicii care satisfac cerinţele clientului şi cerinţele legale şi reglementate aplicabile şi b) urmăreşte să crească satisfacţia clientului prin aplicarea eficace a sistemului, inclusiv a proceselor pentru îmbunătăţirea sistemului şi asigurarea conformităţii cu cerinţele clientului şi cu cerinţele legale şi reglementate aplicabile. Toate cerinţele acestui standard sunt generice şi sunt destinate a fi aplicabile oricărei organizaţii, indiferent de tipul sau mărimea sa, ori de produsele şi serviciile pe care le furnizează.
SR EN ISO 9000:2015 Sisteme de management al calităţii. Principii fundamentale şi vocabular.
Acest standard descrie conceptele fundamentale şi principiile managementului calităţii, care sunt aplicabile în mod universal: – organizaţiilor care urmăresc succesul durabil prin implementarea unui sistem de management al calităţii; – clienţilor care urmăresc să obţină încredere în capabilitatea unei organizaţii de a furniza în mod consecvent produse şi servicii conforme cu cerinţele lor; – organizaţiilor care urmăresc să obţină încredere, în lanţul lor de furnizare, că cerinţele referitoare la produse şi servicii vor fi îndeplinite; – organizaţiilor şi părţilor interesate care urmăresc să îmbunătăţească comunicarea printr-o înţelegere comună a vocabularului utilizat în managementul calităţii; – organizaţiilor care efectuează evaluarea conformităţii cu cerinţele SR EN ISO 9001; – furnizorilor de instruire, evaluare sau consultanţă în domeniul managementului calităţii; – elaboratorilor de standarde conexe.
SR ISO/TS 9002:2017 Sisteme de management al calitatii. Linii directoare pentru aplicarea ISO 9001:2015.
Acest document ofera indrumari referitoare la scopul intentionat al cerintelor din SR EN ISO 9001:2015, cu exemple despre posibilele etape pe care o organizatie le poate urma pentru a satisface cerintele. Documentul nu adauga, nu elimina si nu modifica in nici un mod aceste cerinte.
SR EN ISO 9004:2018 Managementul calităţii. Calitatea unei organizaţii. Îndrumări pentru obţinerea unui succes durabil.
Standardele din domeniul sistemelor de management de mediu sunt:
SR EN ISO 14001:2015 Sisteme de management de mediu. Cerinţe cu ghid de utilizare
SR EN ISO 14050:2010 Management de mediu. Vocabular
Acest standard conţine concepte şi definiţiile acestora care au fost utilizate în seria de standarde ISO 14000 referitoare la management de mediu. Comunicarea este importantă în implementarea şi funcţionarea sistemelor de management de mediu. Comunicarea va fi eficientă dacă există o înţelegere comună a termenilor utilizaţi.
SR EN ISO 14004:2016 Sisteme de management de mediu. Linii directoare generale referitoare la punerea în aplicare
SR EN ISO 14006:2011 Environmental management systems – Guidelines for incorporating ecodesign (ISO 14006:2011)
Acest standard furnizează liniile directoare pentru a veni în sprijinul organizaţiilor în stabilirea, documentarea, implementarea, menţinerea şi îmbunătăţirea continuă a managementului de ecoproiectare a acestora în cadrul unui sistem de management de mediu (EMS). Acest standard este destinat a fi utilizat de organizaţiile care au implementat un EMS conform cu ISO 14001, dar poate veni şi în sprijinul integrării ecoproiectării în cadrul altor sisteme de management. Liniile directoare sunt aplicabile oricăror organizaţii, indiferent de dimensiunea sau de activitate sa.
SR EN ISO 14015:2010 Sisteme de management de mediu. Evaluarea de mediu a amplasamentelor şi organizaţiilor (EMAO)
Acest standard furnizează îndrumări referitoare la modul de efectuare a unei EMAO printr-un proces sistematic de identificare a aspectelor de mediu şi a problemelor de mediu şi să determine, dacă este cazul, consecinţele acestora asupra activităţii. Acest standard cuprinde rolurile şi responsabilităţile părţilor implicate în evaluare (clientul, evaluatorul şi reprezentantul evaluatului) şi etapele procesului de evaluare (planificarea, colectarea şi validarea informaţiilor, evaluarea şi raportarea).
SR EN ISO 14031:2014 Management de mediu. Evaluarea performanţei de mediu. Ghid
Acest standard furnizează îndrumări pentru proiectarea şi utilizarea evaluării performanţei de mediu (EPE) într-o organizaţie. Acesta este aplicabil pentru toate organizaţiile, indiferent de tip, mărime, amplasare şi complexitate.
SR EN ISO 14040:2007 Management de mediu. Evaluarea ciclului de viaţă. Principii şi cadru de lucru
Acest standard descrie principiile şi cadrul pentru evaluarea ciclului de viaţă (ECV). Acest standard cuprinde studiile de evaluare a ciclului de viaţă (ECV) şi studiile de inventar ale ciclului de viaţă (ICV). Nu descrie în detaliu tehnicile ECV, nici nu specifică metodologiile pentru fazele individuale ale ECV.
SR EN ISO 14045:2012 Management de mediu. Evaluarea ecoeficienţei sistemelor de produse. Principii, exigenţe şi linii directoare
SR EN ISO 14046:2016 Management de mediu. Amprentă apă. Principii, cerinţe şi linii directoare
SR EN ISO 14051:2012 Managementul mediului – Contabilitatea fluxului de materiale. Cadru general
Acest standard stabileşte un cadru general de contabilitate a costurilor fluxului de materiale. Sub denumirea de contabilitate a costurilor fluxului de materiale, sunt urmărite fluxurile şi stocurile de materiale în cadrul unei organizaţii şi cuantificate în unităţi fizice (de exemplu, masă, volum) şi sunt evaluate costurile asociate cu aceste fluxuri de materiale. Informaţiile rezultate pot acţiona ca un factor de motivare pentru organizaţii şi manageri de a căuta oportunităţi pentru a genera simultan beneficii financiare şi de a reduce efectele negative asupra mediului. Contabilitatea costurilor fluxului de materiale se aplică oricărei organizaţii care utilizează materiale şi energie, indiferent de produsele, serviciile, dimensiunea, structura, locaţia acestora, precum şi de sistemele de management şi contabilitate existente.
SR ISO/TR 14062:2008 Management de mediu. Integrarea aspectelor de mediu în proiectarea şi dezvoltarea produsului
Acest raport tehnic descrie concepte şi practici curente referitoare la integrarea aspectelor de mediu în proiectarea şi dezvoltarea produsului, unde prin “produs” se înţeleg atât bunuri cât şi servicii. Acest raport tehnic este aplicabil la dezvoltarea documentelor specifice unui sector . Nu se aplică ca specificaţie în scopuri de certificare şi înregistrare.
SR EN ISO 14063:2010 Management de mediu. Comunicare de mediu. Linii directoare şi exemple
SR ISO/TS 14048:2005 Management de mediu. Evaluarea ciclului de viaţă. Format al documentaţiei referitoare la date
Standardele din domeniul Sisteme de management a sănătăţii şi securităţii în muncă sunt:
SR ISO 45001:2018 Sisteme de management al sănătăţii şi securităţii în muncă. Cerinţe şi îndrumări pentru utilizare
Prezentul document specifică cerinţele pentru un sistem de management al sănătăţii şi securităţii în muncă (SSM) şi oferă îndrumări pentru utilizarea acestuia, pentru a da posibilitatea organizaţiilor să asigure locuri de muncă sigure şi sănătoase prin prevenirea traumatismelor şi îmbolnăvirilor determinate de muncă, precum şi prin îmbunătăţirea proactivă a performanţei referitoare la SSM. Prezentul document este aplicabil oricărei organizaţii care doreşte să stabilească, să implementeze şi să menţină un sistem de management SSM pentru a îmbunătăţi sănătatea şi securitatea în muncă, pentru a elimina pericolele şi a minimiza riscurile referitoare la SSM (inclusiv deficienţele sistemului), pentru a obţine avantaje prin valorificarea oportunităţilor SSM şi pentru a trata neconformităţile sistemului de management SSM asociate cu activităţile sale.
SR OHSAS 18001:2008 Sisteme de management al sănătăţii şi securităţii ocupaţionale. Cerinte
Acest standard din seria Evaluarea Sănătăţii şi Securităţii Ocupaţionale (OHSAS), BS OHSAS 18001 – Sisteme de management al sănătăţii şi securităţii ocupaţionale. Cerinţe, împreună cu OHSAS 18002 – Linii directoare pentru implementarea OHSAS 18001, au fost elaborate ca răspuns la cererea clienţilor cu privire la un standard recunoscut al sistemului de management al sănătăţii şi securităţii ocupaţionale, faţă de care pot să fie evaluate şi certificate sistemele lor de management.
SR OHSAS 18002:2009 Sisteme de management al sănătăţii şi securităţii ocupaţionale. Linii directoare pentru implementarea OHSAS 18001:2007
Aceste linii directoare, OHSAS 18002:2008, din seria Evaluarea Sănătăţii şi Securităţii Ocupaţionale (OHSAS) furnizează îndrumări generale asupra aplicării OHSAS 18001:2007. Acronimul OHSAS provine din limba engleză, Occupational Health and Safety Assessment Series. Aceste linii directoare explică principiile de bază ale OHSAS 18001 şi descriu scopul, elementele de intrare tipice, procesele şi elementele de ieşire tipice, în raport cu fiecare cerinţă a OHSAS 18001. Acest lucru vine în sprijinul înţelegerii şi implementării OHSAS 18001. OHSAS 18002 nu formulează cerinţe suplimentare faţă de cele specificate în OHSAS 18001 şi nici nu prescrie abordări obligatorii pentru implementarea OHSAS 18001.
Standardele din domeniul – Sisteme de management al securităţii informaţiei – sunt:
SR EN ISO/IEC 27001:2018 Tehnologia informaţiei. Tehnici de securitate. Sisteme de management al securităţii informaţiei. Cerinţe
SR EN ISO/IEC 27000:2017 Tehnologia informaţiei. Tehnici de securitate. Sisteme de management al securităţii informaţiei. Privire de ansamblu şi vocabular
SR EN ISO/IEC 27002:2018 Tehnologia informaţiei. Tehnici de securitate. Cod de bună practică pentru managementul securităţii informaţiei
Acest standard furnizează linii directoare pentru standardele de securitate a informaţiei şi practicile de management al securităţii informaţiei ale organizaţiei, inclusiv alegerea, implementarea şi managementul mijloacelor de control, cu luarea în considerare a mediului (ilor) de risc de securitate a informaţiei al(le) organizaţiei.
SR ISO/CEI 27003:2013 Tehnologia informaţiei. Tehnici de securitate. Îndrumări privind implementarea unui sistem de management al securităţii informaţiei
Scopul acestui standard este de a furniza îndrumări practice pentru elaborarea planului de implementare a unui sistem de management al securităţii informaţiei (SMSI) într-o organizaţie, în conformitate cu SR ISO/CEI 27001:2006.
SR ISO/IEC 27004:2016 Tehnologia informaţiei. Tehnici de securitate. Managementul securităţii informaţiei. Măsurare
Acest standard furnizează îndrumări pentru elaborarea şi utilizarea măsurilor şi a măsurării în vederea evaluării eficacităţii unui sistem de management al securităţii informaţiei (SMSI), a mijloacelor de control şi a grupurilor de mijloace de control, aşa cum este specificat în SR ISO/IEC 27001.
SR ISO/IEC 27006:2016 Tehnologia informaţiei. Tehnici de securitate. Cerinţe pentru organismele care furnizează servicii de auditare şi certificare a sistemelor de management al securităţii informaţiei
Acest standard specifică cerinţe şi furnizează îndrumări pentru organismele care furnizează servicii de auditare şi certificare a sistemelor de management al securităţii informaţiei (SMSI), în plus faţă de cerinţele conţinute în ISO/IEC 17021 şi ISO/IEC 27001. El este destinat în primul rând sprijinirii acreditării organismelor de certificare care asigură certificarea SMSI. Cerinţele conţinute în acest standard trebuie demonstrate în termeni de competenţă şi fiabilitate de către orice organism care furnizează servicii de auditare şi certificare a SMSI, iar îndrumările conţinute în acest standard internaţional asigură o interpretare suplimentară a acestor cerinţe pentru oricare organism care asigură certificarea SMSI.
Cel mai important standard din Sistemul de management al energiei este SR EN ISO 50001:2019 Sisteme de management al energiei. Cerinţe şi ghid de utilizare.
Standardul specifică cerințele pentru sistemul de management al energiei, pe baza cărora o organizație poate realiza și implementa o politică energetică și își poate stabili obiective, ținte și planuri de acțiune. El se aplică activităților pe care organizația le controlează și aplicarea lui poate fi adaptată pentru a corespunde cerințelor specifice ale organizației, incluzând complexitatea sistemului, nivelul de documentare și resursele.
Serviciile de consultanţă prestate de specialiști vă vor oferi cunoştinţele specifice industriei în care vă desfășurați activitatea, sporirea cunoştinţelor în sistemele de management, identificarea şi tratarea riscurilor şi oportunităţilor, îmbunătăţirea eficienţei şi eficacităţii organizaţiei/companiei, obiectivitate în desfăşurarea auditului intern, orientarea spre client.
Așadar, standardele prezentate mai sus pot fi consultate și procurate prin Centrul Zonal ASRO din cadrul Camerei de Comert și Industrie Iași.
În articolele următoare vom prezenta și alte standarde, specifice diverselor domenii de activitate.