Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Irina Turcu
O societate comercială își poate înființa unul sau mai multe puncte de lucru încă de la momentul înființării sau ulterior, pe parcursul derulării activității.
Diferențe între sediul social al unei societăți comerciale și punctele de lucru
Conform Legii nr. 31/1990, republicată, sediul social al unei firme este o adresă care poate fi folosită atât de autorități, cât și de partenerii de afaceri, pentru transmiterea de documente oficiale. Sediul social poate fi înregistrat cu activitate sau fără activitate.
Conform art. 43 alin. 3 din Legea societăților comerciale, punctele de lucru sunt dezmembrăminte fără personalitate juridică ale societăților comerciale și se menționează numai în cadrul înmatriculării societății în registrul comerțului de la sediul principal.
Deschiderea punctului de lucru se poate face în orice moment
Altfel spus, punctul de lucru reprezintă spațiul distinct față de sediul social unde societatea urmează să-și desfășore activitatea economică conform obiectului de activitate. Punctele de lucru se pot înființa ca urmare a extinderii activității comerciale. În mod evident, acestea sunt opționale, la latitudinea asociaților.
Înființarea punctului de lucru necesită un set de documente și aprobări
Pentru a putea desfășura activități la punctul de lucru, trebui autorizate activitățile respective. Se pot autoriza doar activitățile care sunt trecute în statutul societății. Este nevoie de un spațiu adecvat pentru activitățile ce urmează a fi desfășurate.
După identificarea locației, se redactează contractul: de comodat, de închiriere, de locațiune sau de subînchiriere. În contract trebuie stipulat ce activități (coduri CAEN) se vor desfășura în acel spațiu, care este termenul/durata pentru care a fost încheiat contractul, obligațiile și drepturile fiecărei părți contractante, precum și alte clauze speciale.
Dacă va fi deschis un punct de lucru la parterul unui bloc de locuințe, pentru a putea desfășura activitatea este necesar acordul vecinilor (pe verticală și orizontală) și aprobarea asociației de proprietari. Dacă spațiul a fost trecut din categoria de spațiu de locuit în cea de spațiu comercial, este necesar avizul privind schimbarea destinației imobilelor colective cu regim de locuință, prevăzut de Legea nr. 230/2007.
Odată ce contractul a fost încheiat, se va redacta hotărârea adunării generale a asociaților firmei prin care se înființează acest punct de lucru. Hotărârea trebuie să cuprindă antetul firmei, număr şi dată, semnăturile persoanelor abilitate, iar în preambul se va preciza modul de convocare a adunării generale, precum și îndeplinirea condițiilor de validitate a hotărârii, conform dispoziţiilor legale sau statutare.
Pot fi deschise mai multe puncte de lucru simultan, în același județ unde societatea își are sediul social sau în județe diferite, precum și în străinătate. În oricare dintre aceste cazuri, documentele de înființare a punctelor de lucru se vor depune la Oficiul Registrului Comerțului din județul unde firma își are sediul social.
Conform art. 22 alin. 1 din legea 26/1990, privind registrul comerțului, comerciantul are obligația să solicite înregistrarea în registrul comerțului a mențiunilor de deschidere punct de lucru în cel mult 15 zile de la redactării hotărârii adunării generale.
Atenție: înființarea punctului de lucru se va înregistra în mod obligatoriu în registrul comerțului înainte de începerea activității.
Dosarul pentru deschidere punct de lucru, conform www.onrc.ro, trebuie să conțină următoarele documente:
– cererea de înregistrare (în original) https://www.onrc.ro/templates/site/formulare/11-10-150.pdf
– declarație pe proprie răspundere – model 3 – unde se vor trece activitățile ce vor fi desfășurate, precum și adresa punctului de lucru:
https://www.onrc.ro/templates/site/formulare/11-10-168.pdf
– hotărârea prin care se deschide punctul de lucru, datată și semnată
– contractul de comodat sau de închiriere
– avizul asociației de proprietari sau avizul privind schimbarea destinației imobilelor colective cu regim de locuință, prevăzut de Legea nr. 196/2018
https://www.onrc.ro/templates/site/formulare/11-10-160.pdf
– avizele prealabile prevăzute de legile speciale.
Dosarul complet va fi depus la Oficiul Registrului Comerțului spre a fi soluționat de către persoanele desemnate și, ulterior soluționării, documentele prin care se atestă deschiderea punctului de lucru vor fi ridicate de către reprezentantul firmei. Cu aceste documente, se va proceda la declararea și luarea în evidență de către organul fiscal în a cărui rază teritorială se află punctul de lucru.