Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Alina Grădinariu
În introducere, dorim să vă familiarizăm cu legislația ce stă la baza activității de turism pe care operatorii economici o desfășoară și care oferă o paletă variată de oportunități.
Astfel, enumerativ vă prezentăm legislația națională și europeană în domeniul turismului:
Ordonanța de Guvern nr. 58/1998 privind organizarea și desfășurarea activității de turism în România
Ordonanța de Guvern nr 2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, precum și pentru modificarea unor acte normative
Ordinul ministrului turismului nr. 1183/2018 pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și gestionare a „Declarației privind activitatea desfășurată de către agențiile de turism organizatoare”
Ordinul ministrului turismului nr. 1387/2015 pentru aprobarea contractului de comercializare a pachetelor de servicii turistice
Ordinul ministrului turismului nr. 156 din 15 ianuarie 2019 pentru aprobarea Procedurilor de garantare a sumelor plătite de călători în legătură cu pachetele de servicii de călătorie/serviciile de călătorie asociate în cazul insolvenței agenției de turism organizatoare și procedurile de despăgubire a călătorilor
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii,
Hotărârea de Guvern nr. 1267/2010 privind eliberarea certificatelor de clasificare, a licențelor și brevetelor de turism
Ordinul ministrului turismului 65/2013 pentru aprobarea normelor metodologice privind eliberarea certificatelor de clasificare a structurilor de primire turistice cu funcțiuni de cazare și alimentație publică, a licentelor si brevetelor de turism – modificat prin Ordinul nr. 1179/2018
Ordinul ministrului turismului nr. 1179/2018 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind eliberarea certificatelor de clasificare a structurilor de primire turistice cu funcțiuni de cazare și alimentație publică, a licențelor și brevetelor de turism, aprobate prin Ordinul președintelui Autorității Naționale pentru Turism nr. 65/2013
Norme Metodologice din 1 aprilie 2004 (*actualizate*), privind condițiile și criteriile pentru selecționarea, școlarizarea, atestarea și utilizarea ghizilor de turism (actualizate până la data de 24 decembrie 2009*), emitent Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului
Directiva nr. 2302/2015 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate
Directiva 2006/123/CE privind serviciile în cadrul pieței interne
Directiva nr. 112/2006 privind sistemul comun privind taxa pe valoarea adăugată
Directiva 2005/29/CE privind practicile comerciale neloiale ale întreprinderilor de pe piața internă față de consumatori și de modificare a Directivei 84/450/CEE a Consiliului, a Directivelor 97/7/CE, 98/27/CE și 2002/65/CE ale Parlamentului European și ale Consiliului și a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 al Parlamentului European și al Consiliului
Directiva 2000/31/CE privind anumite aspecte juridice ale serviciilor societății informaționale, în special ale comerțului electronic, pe piața internă (directiva privind comerțul electronic)
Regulamentul 2004/261/CE de stabilire a unor norme comune în materie de compensare și de asistență a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare și anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 295/91
Regulamentul 2011/181/CE privind drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul și autocarul.
Regulamentul 1371/2007/1371/CE privind drepturile și obligațiile călătorilor din transportul feroviar
Directiva 2008/52/CE privind anumite aspecte ale medierii în materie civilă și comercială
Mai jos vom oferi câteva repere pe care este important să le cunoașteți pentru a desfășura activitatea, respectiv:
a. Cum devin ghid în activitatea de turism?
b. Ce reprezintă un brevet de turism?
c. Ce reprezintă o licență de turism?
d. Ce reprezintă agenția de turism, agenția de turism organizatoare, agenția de turism intermediară?
A. Categoriile de ghizi utilizate în activitatea de turism din România sunt:
a) ghid local, care asigură asistența turistică pe un teritoriu limitat;
b) ghid național, care asigură asistența turistică pe teritoriul național și în străinătate;
c) ghid specializat pentru anumite segmente ale serviciilor turistice:
– montan, drumeție montană;
– artă;
– supraveghetor;
– animație;
– habitat natural: faună, floră;
– ornitologie;
– sportiv, respectiv: alpinism și cățărare pe stânci, schi, bob, înot, canotaj, iahting, zbor cu aparate ultraușoare (deltaplan, parapantă și altele);
– alte specializări în funcție de cererea pieței turistice.
Unde se realizează formarea profesională a categoriilor de ghizi de turism? Aceasta se poate realiza atât în cadrul sistemului național de învățământ cât și în cadrul sistemului de formare profesională a adulților.
Persoanele ce parcurg un astfel de program de formare profesională obțin la sfârșit un atestat aferent categoriei de ghid de turism pentru care au pregătirea profesională.
Specializarea ghizilor se realizează numai pentru persoanele care dețin certificat de calificare de ghid de turism.
Doar persoanele care dețin atestatul de ghid pot exercita profesia de ghid de turism.
Normele metodologice din 1 aprilie 2004 (*actualizate*), privind condițiile și criteriile pentru selecționarea, școlarizarea, atestarea și utilizarea ghizilor de turism enumeră actele necesare înscrierii pentru obținerea atestatului de ghid de turism local, respectiv solicitantul va prezenta următoarele documente:
a) cerere;
b) copie de pe actul de identitate;
c) copie de pe certificatul de calificare în profesia de ghid de turism;
d) copie de pe atestatul privind cunoașterea unei limbi străine, iar în cazul persoanelor fizice, cetățeni ai statelor Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European, și copie de pe atestatul privind cunoașterea limbii române;
e) certificat de cazier judiciar;
f) certificat medical;
g) două fotografii tip buletin de identitate.
Pentru categoriilor de ghid de turism național și specializat, documentația va cuprinde, suplimentar, certificatul de absolvire a cursului de specializare profesională.
Termenul de eliberare a atestatului de ghid de turism sau de răspuns, după caz, este de 30 de zile de la data primirii și înregistrării documentației complete, așa cum normele metodologice o prevăd.
Dacă doriți să aveți în firma dumneavoastră o astfel de persoană, ar trebui să știți că puteți utiliza ghizi de turism numai în baza unui contract individual de muncă.
Ghidul de turism este obligat ca la momentul desfășurării activității să dețină atâta atestatul de ghid de turism cât și ecusonul de ghid de turism, ce vor fi prezentate la cererea persoanelor împuternicite să îi controleze activitatea.
B. Cum definim brevetul de turism? ”Documentul eliberat de către instituția publică centrală responsabilă în domeniul turismului, prin care se atestă capacitatea profesională în domeniul turismului a persoanelor fizice care asigură conducerea agențiilor de turism și/sau a structurilor de primire turistice” poartă denumirea de brevet de turism.
Brevetul de turism se poate elibera pentru următoarele funcții:
a) manager în activitatea de turism;
b) director de agenție de turism;
c) director de hotel;
d) director de restaurant;
e) cabanier.
Deținătorul brevetului de turism poate ocupa și alte funcții decât cele înscrise pe acesta, astfel: titularul brevetului pentru funcția de manager în activitatea de turism poate ocupa oricare dintre funcțiile de director de agenție de turism, director de hotel, director de restaurant, cabanier, iar titularul brevetului pentru funcția de director de hotel poate ocupa fie funcția înscrisă în brevet, fie funcția de conducere operativă a activităților oricărui alt tip de structură de primire turistică cu funcțiuni de cazare.
Actele necesare obținerii brevetului de turism sunt:
1. cerere, formular tipizat (ANEXA nr. 16, la normele metodologice)
2. curriculum vitae ”cu precizarea expresă a pregătirii profesionale și a experienței profesionale, precum și cu următoarea declarație: “Declar pe propria răspundere că datele cuprinse în prezentul înscris sunt reale, iar în cazul în care se constată contrariul, să îmi fie anulat brevetul de turism“;
3. copie de pe actul de identitate
4. copii de pe actele care atestă pregătirea profesională
5. copii de pe actele care atestă experiența profesională
6. certificat valabil de cazier judiciar, fără înscrieri
7. certificat de cazier fiscal
8. copie de pe atestatul de limbă străină, cu excepția:
”a) absolvenților, cu examen de licență, ai unei facultăți acreditate cu specializare turism, absolvenților unui master sau doctorat în turism;
b) absolvenților unor forme de învățământ cu predare într-o limbă de circulație internațională;
c) absolvenților facultăților de specialitate cu predare într-o limbă străină de circulație internațională și cei ai facultăților de relații internaționale/afaceri internaționale;
d) celor care fac dovada că au lucrat la firme de turism în afara României cel puțin un an;
e) cetățenilor români cu dublă cetățenie;
f) absolvenților unor cursuri postuniversitare de limbi străine;
g) cabanierului.”
Copiile actelor depuse vor fi semnate, datate și vor fi certificate pentru conformitate de către titular prin mențiunea “conform cu originalul”.
Există mai multe categorii de brevete de turism acordate în funcție de tipul de solicitare făcut de către persoana fizică și documentele atașate la cererea tip, astfel, avem:
a. Brevetul de turism pentru funcția de manager
b. Brevetul de turism pentru director de agenție de turism
c. Brevetul de turism pentru director de hotel
d. Brevetul de turism pentru director de restaurant
e. Brevetul de turism pentru cabanier
C. Licența de turism reprezintă ”documentul eliberat de către instituția publică centrală responsabilă în domeniul turismului, prin care se atestă capacitatea operatorului economic, titularul licenței, de a comercializa pachete de servicii de călătorie și/sau componente ale acestora, în condiții de calitate și siguranță pentru călători/consumatori finali”.
În vederea eliberării licenței de turism pentru agenția de turism organizatoare sau intermediară va trebui să solicitați înainte de începerea activității de organizare, ofertare, comercializare a serviciilor și/sau a pachetelor de servicii de călătorie eliberarea licenței de turism de către instituția publică centrale responsabilă în domeniul turismului. Dosarul întocmit de către dumneavoastră va conține următoarele documente:
”a) declarație standardizată dată pe propria răspundere conform modelului prevăzut în anexa nr. 6 la normele metodologice;
b) dovada deținerii unui instrument de garantare în conformitate cu art. 18 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2018 – numai în cazul agenției de turism organizatoare;
d) certificat de cazier fiscal aparținând operatorului economic solicitant, precum și asociaților/acționarilor, unici sau majoritari, după caz, persoanei care asigură conducerea operativă a agenției de turism și administratorului operatorului economic sau, dacă este cazul, declarație pe propria răspundere conform Ordonanței Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015, cu modificările ulterioare, din care să rezulte că nu a săvârșit fapte și nu s-a aflat în situații de natura celor care se înscriu în evidența cazierului fiscal, precum și că nu este înregistrat fiscal în România;
e) dovada înregistrării contractului de muncă în registrul general de evidență a salariaților (extras REVISAL – vizat pentru conformitate de semnatarul declarației standardizate prevăzute la lit. a)] sau copie conformă cu originalul a contractului de management, însoțită de copia conformă cu originalul a documentului care atestă pregătirea profesională a persoanei care asigură conducerea operativă a agenției de turism.”
D. În conformitate cu dispozițiile Ordinului nr. 1.179 din 10 octombrie 2018, înțelegem prin agenție de turism, agenție de turism organizatoare și agenție de turism intermediară următoarele:
”AGENȚIA DE TURISM – unitatea specializată a unui operator economic, deținător al unei licențe de turism valabile, emise în condițiile legii;
AGENȚIA DE TURISM ORGANIZATOARE – agenția de turism care desfășoară activitatea de organizare; prin activitate de organizare se înțelege activitatea prin care agenția combină și vinde sau oferă spre vânzare pachete fie direct, fie prin intermediul unui alt comerciant sau împreună cu un alt comerciant, sau activitatea comerciantului care transmite datele călătorului unui alt comerciant; agenția de turism organizatoare poate desfășura și activitate de intermediere și poate comercializa, în scop turistic, și componente ale pachetelor de călătorie, în condiții de calitate și siguranță pentru călători/consumatori finali;
AGENȚIA DE TURISM INTERMEDIARĂ – agenția de turism care desfășoară activitatea de intermediere; prin activitate de intermediere se înțelege activitatea prin care agenția, alta decât agenția organizatoare, vinde sau oferă spre vânzare, în calitate de intermediar, pachete combinate de către o agenție de turism organizatoare; agenția de turism intermediară poate comercializa, în scop turistic, și componente ale pachetelor de călătorie, în condiții de calitate și siguranță pentru călători/consumatori finali.”
În anexa nr. 8 la normele metodologice puteți regăsi criteriile minime obligatorii de funcționare pentru agenția de turism de tip organizatoare sau intermediară sau pentru filiala/sucursala/sediul secundar/reprezentanța acestei.
Din cauza deselor schimbări legislative, este posibil ca în decursul unei perioade de timp de la redactarea acestui articol să apară noi informații, astfel încât este recomandat oricărei persoane care se informează, să verifice ulterior în ce măsură informațiile respective și-au păstrat valabilitatea în timp.
Pentru orice alte detalii și clarificări privind procedura de autorizare a activității societăților comerciale vă stăm la dispoziție la Camera de Comerț și Industrie Iași.