Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Alina Grădinariu
Ce înțelegem prin marcă?
Legea nr. 84/ 1998 (republicată) privind mărcile și indicațiile geografice definește la art. 2 marca astfel: ”Poate constitui marcă orice semn susceptibil de reprezentare grafică, cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale și, în special, forma produsului sau a ambalajului său, culori, combinații de culori, holograme, semnale sonore, precum și orice combinație a acestora, cu condiția ca aceste semne să permită a distinge produsele sau serviciile unei întreprinderi de cele ale altor întreprinderi.”
Procedura de înregistrare a mărcii la OSIM
Pentru a înregistra o marcă, art. 16 din Legea 84/1998 prevede obligația completării unei cereri de înregistrare a mărcii la OSIM – formularul îl găsiți pe site-ul www.osim.ro, aveți obligația de a-l completa pe calculator, nefiind acceptate solicitările completate de mână. Există două modalități de completare a cererii, respectiv:
a) puteți completa formularul on-line, accesând „Depunere online cereri”: Cerere de marcă
Înainte de a proceda la completarea formularului, vă recomandăm să țineți cont de faptul că trebuie să achitați taxele de depunere a cererii și de publicare a acesteia, ambele achitate pe un singur ordin de plată. Această obligație derivă din nevoia ca pentru a se închide aplicația ce se referă la înregistrarea mărcii și pentru a primi numărul de cerere sau cum este el denumit, număr de depozit, este obligatoriu a preciza numărul ordinului de plată prin care au fost achitate cele două taxe (cea de depunere și respectiv cea de publicare în Buletinul Oficial de Proprietate Industrială – Secțiunea Mărci), să scanați instrumentul de plată și să atașați .pdf-ul la fișierul-cerere.
b) puteți completa formularul descărcând cererea în format .pdf, din rubrica “Formulare”, sau din rubrica “Mărci și indicații geografice”. În situația în care optați pentru completarea solicitării de înregistrare a mărcii la OSIM prin completarea în format .pdf, trebuie să completați formularul de înregistrare a mărcii în două exemplare ce trebuie depuse la OSIM personal/prin mandatar în baza procurii în formă autentică sau prin poștă cu confirmare de primire. Există și alternativa depunerii solicitării dumneavoastră prin fax, dar cu singura condiție ca în termen de 30 de zile să fie transmis la sediul OSIM și documentul în original (cele două exemplare ale cererii de înregistrare a mărcii la OSIM), însoțit de o adresă de înaintare formulată de către solicitant, din care să rezulte faptul că cererea a fost depusă mai întâi prin fax și să se menționeze numărul care a fost primit de la „Biroul de Recepție Înregistrări C.B.I., D.M.I., MĂRCI” al OSIM.
Din informațiile postate pe pagina https://osim.ro/util/inregistrarea-cererii-de-marca aflăm că la capitolul „Mărci și Indicații Geografice” este pus la punct un „Calculator privind plata taxelor pentru mărci și indicații geografice” .
Dacă doriți detalii despre mărci, de câte feluri sunt și modalitățile în care dumneavoastră puteți să vă înregistrați o marcă la OSIM, puteți accesa ghidul întocmit de către consilierii de proprietate intelectuală, postat pe https://osim.ro/util/inregistrarea-cererii-de-marca.
Diferența dintre siglă-logo-marcă
Marca a fost deja definită la începutul articolului, deci ar trebui să definim în continuare sigla și logo-ul pentru a vedea diferențele între aceste 3 noțiuni.
O opinie interesantă am întâlnit-o pe http://alternative-advertising.ro/blog, unde: ”Sigla poate să reprezinte inițialele numelui tău complet”, ”Logo-ul este chipul tău”, ”Identitatea vizuală sunt hainele pe care le porți, accesoriile sau felul în care îți aranjezi părul.”, iar”Brandul este personalitatea ta.”
Deci, se poate vedea că toate acestea contează când vrem să ne definim pe piață, să ne redefinim într-o lume unde calitatea este importantă și să oferim siguranță consumatorului în ceea ce ne privește.
Deci, este important să avem o siglă? Specialiștii spun că da, sigla ne ajută la recunoașterea și memorarea de către clienți atunci când denumirea firmei este prea lungă sau elaborată.
Dar să avem un logo? Recomandările din domeniu sunt pro în ceea ce privește alegerea unui logo pentru afacerea ta, de ce? Motivul este că indiferent de dimensiunea ei, orice afacere trebuie să aibă un logo care să o definească. Cum ar trebui să fie un logo?
– trebuie să fie simplu, pentru că simplitatea permite o recunoaștere rapidă dar este memorabil în același timp;
– trebuie sa fie memorabil;
– trebuie să reziste în timp, adică fie pregătit de viitor;
– trebuie să fie potrivit brandului tău si domeniului în care activezi, adică să fie modului prin care compania ta se diferențiază de concurență.
Dar, atunci când încercăm să aflăm de la legiuitor dacă sigla și logo-ul sunt același lucru cu marca înregistrată, primim răspunsul chiar de la OSIM: ”În primul rând, trebuie precizat că denumirile „siglă“ si „logo” nu se regăsesc ca atare în legislația în vigoare, respectiv în Legea 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice, modificată în 2014. În conformitate cu această lege, la OSIM se pot înregistra ca mărci, denumiri însoțite sau nu de un element figurativ.”
O concluzie notabilă întâlnită pe un blog de specialitate merită să o amintim aici:
”Sigla = O succesiune de inițiale care alcătuiesc o denumire prea lungă pentru a fi memorată
Logo = Elementul grafic de identificare
Identitate vizuală = Totalitatea aspectelor vizuale care reprezintă compania
Brand = Felul în care te face să te simți când cumperi un produs.”
Deci, nici sigla și nici logo-ul nu sunt marcă înregistrată.
Am putea în finalul articolului să sintetizăm câteva aspecte importante, precum:
– marca oferă protecție denumirii sau însemnului grafic asociat produsului, nu produsului în sine;
– importanța înregistrării unei mărci constă tocmai în crearea diferenței între produsele și/sau serviciile companiei dumneavoastră și produsele și/sau serviciile altor persoane;
– valoarea taxelor pe care ar trebui să le achitați pentru înregistrarea unei mărci sunt prevăzute în Ordonanța Guvernului nr.41/1998 privind taxele în domeniul protecției proprietății industriale;
– procedura de înregistrare a unei mărci la nivel național durează aproximativ 9 luni;
– perioada de valabilitate a unei mărci este de 10 ani, termenul curge începând cu data la care a fost depusă cererea de înregistrare, iar durata valabilității poate fi reînnoită ori de câte ori doriți la fiecare interval de 10 ani, cu singura condiție, aceea de a achita taxe corespunzătoare;
– oricând în cursul duratei de protecție a mărcii, adică în cei 10 ani de valabilitate, se pot transmite drepturile asupra unei mărci, doar prin cesiune sau licență;
– înregistrarea mărcii la OSIM oferă protecție națională.
Pentru orice alte detalii și clarificări, vă stăm la dispoziție la Camera de Comerț și Industrie Iași.