Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Alina Grădinariu
Tratată în Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale, la titlul VI (Dizolvarea, fuziunea și divizarea societăților comerciale), capitolul II (Fuziunea și divizarea societăților), începând cu art. 238, fuziunea este operațiunea prin care:
a) una sau mai multe societăți sunt dizolvate fără a intra în lichidare și transferă totalitatea patrimoniului lor unei alte societăți în schimbul repartizării către acționarii societății sau societăților absorbite de acțiuni la societatea absorbantă și, eventual, al unei plăți în numerar de maximum 10% din valoarea nominală a acțiunilor astfel repartizate (și avem în această situație fuziunea prin absorbție) sau
b) mai multe societăți sunt dizolvate fără a intra în lichidare și transferă totalitatea patrimoniului lor unei societăți pe care o constituie, în schimbul repartizării către acționarii lor de acțiuni la societatea nou-constituită și, eventual, al unei plăți în numerar de maximum 10% din valoarea nominală a acțiunilor astfel repartizate (și vorbim în acest caz despre fuziunea prin contopire).
În acest articol prezentăm structurat actele necesare relizării unei fuziuni prin absorbție și etapele pe care le parcurge operatorul economic.
Astfel, în conformitate cu dispozițiile art. 239 alin. 1 din Legea nr. 31/1990, fuziunea se hotărăște de fiecare societate în parte. Deci, se va proceda la studierea actului constitutiv la fiecare societate participantă, respectiv societatea absorbantă și cea absorbită, pentru a verifica modul în care sunt luate hotărârile asociaților în fiecare dintre aceste societăți. Apoi, se va proceda la întocmirea celor două hotărâri ale Adunărilor Generale ale Asociaților prin care se aprobă demararea procedurii de fuziune, indicând care dintre firmele participante ocupă poziția de societate absorbantă și care este societatea absorbită (dacă sunt mai mulți participanți la fuziune, în sensul că societatea absorbantă absoarbe mai mult de o firmă, se va proceda identic pentru fiecare operator economic implicat).
În conformitate cu dispozițiile Legii nr. 31/1990, administratorii fiecărei societăți ce urmează a participa la fuziune vor avea obligația de a întocmi un proiect de fuziune, unde se indică rolul pe care îl are firma pe care o reprezintă în cadrul acestei operațiuni. Art. 241 indică elemente obligatorii pe care trebuie să le cuprindă un proiect de fuziune:
a) forma, denumirea și sediul social ale tuturor societăților implicate în fuziune;
b) fundamentarea și condițiile fuziunii;
c) condițiile alocării de acțiuni la societatea absorbantă sau la societățile beneficiare;
d) data de la care acțiunile sau părțile sociale prevăzute la lit. c) dau deținătorilor dreptul de a participa la beneficii și orice condiții speciale care afectează acest drept;
e) rata de schimb a acțiunilor sau părților sociale și cuantumul eventualelor plăți în numerar;
f) cuantumul primei de fuziune;
g) drepturile conferite de către societatea absorbantă sau beneficiară deținătorilor de acțiuni care conferă drepturi speciale și celor care dețin alte valori mobiliare în afară de acțiuni sau măsurile propuse în privința acestora;
h) orice avantaj special acordat experților la care se face referire la art. 243 indice 3 și membrilor organelor administrative sau de control ale societăților implicate în fuziune;
i) data situațiilor financiare ale societăților participante, care au fost folosite pentru a se stabili condițiile fuziunii;
j) data de la care tranzacțiile societății absorbite sunt considerate din punct de vedere contabil ca aparținând societății absorbante sau uneia ori alteia dintre societățile beneficiare;
După întocmirea și semnarea de către societățile participante a proiectului de fuziune trebuie parcurși următorii pași în raport cu Registrul Comerțului:
În prima etapă:
– cererea adresată Președintelui Secției comerciale a Tribunalului în a cărui rază teritorială se află sediul societății implicate în fuziune (absorbantă) – se descarcă de pe site-ul Oficiului Național al Registrului Comerțului www.onrc.ro, se depune pentru fiecare societate participantă la Oficiul Registrului Comerțului din județul unde este înregistrată iar proiectul de fuziune se publică prin intermediul unui singur Oficiu RC, la opțiunea dumneavoastră.
– cererea de depunere și menționare acte – formular standard care se găsește online: https://www.onrc.ro/templates/site/formulare/11-10-184.pdf;
– proiectul de fuziune semnat de reprezentanții fiecăreia din societățile participante (original);
– declarațiile fiecăreia din societățile care încetează a exista, despre modul cum au hotărât să stingă pasivul lor (original);
– declarația privind modalitatea de publicare a proiectului de fuziune, respectiv prin publicare în Monitorul Oficial al României sau pe pagina de internet a societății/societăților care participă la fuziune și pe pagina de internet a ONRC;
– împuternicire specială (în formă autentică), avocațială sau delegație pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original);
– dovezile privind plata tariful de publicare în Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
În etapa a II-a:
– Cererea de înregistrare (original) – formular standard care se găsește online: https://www.onrc.ro/templates/site/formulare/11-10-150.pdf;
– hotărârile AGA pentru fiecăreia din societățile participante privind aprobarea fuziunii (original);
– actul constitutiv actualizat al societății absorbante conform modificărilor intervenite (original);
– extrasul din Monitorul Oficial, partea a IV-a;
– după caz, raportul expertului/experților desemnați de directorul oficiului registrului comerțului de pe lângă tribunal și/sau persoana sau persoanele desemnate, asupra proiectului de fuziune;
– proiectul de fuziune semnat de reprezentanții fiecăreia din societățile participante (copie);
– declarațiile fiecăreia dintre societățile care încetează a exista, despre modul cum au hotărât să stingă pasivul lor (copie);
– situația financiară de fuziune, care va avea aceeași dată pentru toate societățile participante la fuziune (copie) bilanțurile contabile precum și balanțele de verificare;
– împuternicire specială (în formă autentică), avocațială sau delegație pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original);
– dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale.
Activitatea de consultanță și asistență personalizată vizând întocmirea corectă și depunerea actelor constituie un serviciu la care puteți apela în cadrul Camerei de Comerț și Industrie Iași.