Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Adina Sardare
Dacă într-un articol anterior prezentam funcțiile și rolul Registrului Național de Publicitate Mobiliară (RNPM), în cele ce urmează vom detalia tipurile de avize de garanție care pot fi înscrise în baza de date a RNPM, care sunt informațiile ce pot fi căutate în baza de date a RNPM, precum procedura de înregistrare a unei ipoteci mobiliare în RNPM. De asemenea, este important să știm cine poate solicita înscrierea avizelor de garanție în baza de date a RNPM, care sunt actele necesare înregistrării unor asemenea avize, cine este abilitat să desfășoare activitatea de înregistrare în baza de date a RNPM, de ce ar trebui să ne înscriem garanțiile în baza de date a RNPM, care sunt beneficiile și avantajele înscrierilor?
Care sunt tipurile de avize ce pot fi înscrise în baza de date a RNPM?
În baza de date a Registrului Național de Publicitate Mobiliară se pot înscrie avize de ipotecă, avize de fiducie, avize specifice, avize de ipotecă – creanțe securitizate, avize ipotecă – obligațiuni ipotecare sau doar se poate face publicitate unei situații de drept (de exemplu, clauza de rezervă a proprietății, pactul de răscumpărare, cesiunea de creanță, declarația de rezoluțiune/reziliere, hotărâri judecătorești privind actele de dispoziție care pun în pericol grav interesele familiei, regimul matrimonial, uzufructul asupra creanțelor, plata anticipată a chiriei, a cesiunii creanței privind chiria precum si alte acte/fapte juridice supuse publicității conform legii).
Care sunt informațiile ce pot fi căutate în baza de date a RNPM și cine poate solicita înscrierea avizelor de garanție?
Așa cum precizam și în articolul anterior, baza de date a RNPM oferă informații despre bunurile și persoanele înscrise în Registru. Persoana interesată are posibilitatea de a obține din Registru informații referitoare la potențialul partener (bonitatea sa), dar și la bunul avut în vedere pentru constituirea garanției (dacă acesta a mai făcut obiectul unor sarcini anterioare), oferindu-se astfel informații privitoare la eventualele avize înscrise anterior în RNPM, întrucât acest sistem de publicitate este creat ca o bază de evidență structurată pe bunuri și persoane.
Potrivit prevederilor art. 34 din Legea nr. 297/2018 privind Registrul Național de Publicitate Mobiliară, orice persoană interesată poate adresa operatorului/agentului autorizat o cerere de căutare în registru, astfel:
Procedura de înregistrare a unei ipoteci mobiliare în RNPM
Așa cum este descrisă în Legea nr. 297/2018 privind Registrul Național de Publicitate Mobiliară, dar și în mod sintetic de către reprezentanții RNPM, procedura de înregistrare presupune parcurgerea mai multor etape, respectiv:
1. Creditorul sau reprezentantul său completează un formular tip cu datele corespunzătoare cuprinse în contractul de ipotecă mobiliară și îl transmite unui operator autorizat al R.N.P.M., sau unui agent împuternicit al acestuia, solicitând înscrierea în Registru.
2. Operatorul de Registru, fără să exercite un control de legalitate asupra datelor cuprinse în formularul primit, verificând dacă formularul este completat corect și datele sunt în formatul acceptat de Registru, procedează la înscrierea fidelă în Registru a datelor cuprinse în formularul completat de solicitant; prin control de legalitate se înțelege o verificare a concordanței dintre datele înscrise în formular și cele cuprinse în actul juridic care stă la baza înscrierii (contractul de ipotecă) și totodată o verificare a valabilității înseși a actului juridic. Potrivit legii, înregistrarea formularelor de avize de înscriere în Registru constituie o simplă activitate administrativă, iar întreaga răspundere pentru datele trecute în formular revin persoanei care solicită efectuarea înregistrării.
3. Pe de altă parte, potrivit art. 2414 din Codul civil: „înscrierea în arhivă (Registru) nu conferă validitate unei ipoteci lovite de nulitate”, astfel încât, dacă în realitate nu există un contract de ipotecă ori conținutul avizelor de ipotecă nu are acoperire în clauzele contractului de ipotecă, înscrierea respectivă nu va produce niciun efect.
4. Înregistrarea efectuată în Registru de către operatori/agenți autorizați, prin redarea fidelă a conținutului formularului tip completat de către solicitantul înscrierii se numește aviz de ipotecă.
Care sunt actele necesare înregistrării avizelor în RNPM?
În vederea înscrierii unui aviz de garanție în Registru, solicitantul va prezenta următoarele documente:
1. formularul de aviz, conform tipului de înscriere solicitat, completat lizibil la toate rubricile, în 2 exemplare originale;
2. dovada calității de parte interesată, potrivit legii, care poate fi:
3. actul de ipotecă mobiliară/publicitate care stă la baza înregistrării
4. dovada plății taxelor de înregistrare în Registru
5. actul de identitate
Formularul de aviz de garanție trebuie completat în limba română și înaintat pe suport de hârtie, în dublu exemplar, semnat de către solicitant, în vederea înregistrării în Registru. Orice ștersături, adăugiri sau modificări care apar pe formularul de aviz vor fi certificate de solicitanți prin semnătura. Registrul va atribui un număr unic de înregistrare însoțit de cifrele anului (ID), data, ora, minutul și secunda când s-a efectuat înregistrarea. Numărul de înregistrare determină gradul de prioritate a drepturilor asupra bunului afectat garanției.
Cine este abilitat să desfășoare activitatea de înregistrare în baza de date a RNPM?
Pentru vizualizarea informațiilor cuprinse în avizele de ipoteca înscrise în Registru, accesul este liber; orice persoana poate efectua o căutare în Registru a informațiilor despre un anumit debitor sau despre un anumit bun, fără plata vreunui tarif ori obținerea unei autorizări prealabile de acces.
Pentru înscrierea în Registru a avizelor de ipotecă, potrivit Legii 297/2018, accesul este restricționat doar operatorilor /agenților autorizați, aceștia putând efectua înscrieri. Ministerul Justiției, ca Autoritate de Supraveghere, are rolul de a autoriza operatorii/agenții și de a controla activitatea acestora pe parcursul desfășurării activității, precum și de a veghea la respectarea reglementărilor procedural.
De ce ar trebui înscrise garanțiile în baza de date a RNPM, care sunt beneficiile și avantajele înscrierilor?
Avantajul de necontestat a actualei reglementari o reprezintă protecția specială a creditorului, întrucât, acesta are posibilitatea de a verifica în Registru bonitatea potențialului debitor si de a verifica dacă bunul respectiv a făcut obiectul unor sarcini anterioare, oferindu-se astfel informații cu privire la avizele înscrise în Registru anterior.
Încheiem menționând faptul că, pentru efectuarea de înscrieri în Registrul Național de Publicitate Mobiliară și/sau obținerea de extrase certificate, vă puteți adresa în mod direct Camerei de Comerț și Industrie Iași, care vă stă la dispoziție în calitate de agent autorizat.