Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Ilona Vitan
În prezentul articol vom aborda domeniul formării profesionale, cu referire la cerințele tehnice impuse de standardele și normativele specifice acestui domeniu, abordat de beneficiari ai concursului de planuri de afaceri din cadrul proiectului „Trei, doi, unu start Nord Est!”.
Astfel, specialiștii din cadrul organismului național de standardizare (ASRO), Comitetului Tehnic 332 Formare profesională, responsabilitate socială și managementul proiectelor și activelor, au creat, preluat și grupat standardele din domeniul formării profesionale într-o subgrupă intitulată sugestiv Managementul resurselor umane – ICS 03.100.30, grupa principala fiind ICS 03.100 Organizarea și managementul întreprinderii. Sisteme de management.
Domeniul de activitate al acestui comitet tehnic este standardizarea în domeniul formării profesionale a adulților cuprinzând terminologia formării, formalizarea cerințelor pentru formare, stabilirea criteriilor de calitate pentru furnizarea de servicii de formare, în domeniul responsabilității sociale și în domeniile managementului proiectelor și managementului activelor. Subgrupele ICS-ului 03.100 Organizarea și managementul întreprinderii. Sisteme de management conțin standarde din: contabilitate; comerț; cercetare și dezvoltare; organizarea și managementul întreprinderii; achiziții; managementul resurselor umane; producție; sisteme de management.
Vom enumera mai jos standardele din domeniul formării profesionale:
SR 13405:1998 Formare profesională. Terminologie (standardul stabilește conceptele și terminologia în domeniul formării profesionale).
SR 13418:2000 Formare profesională. Cerere de formare. Metoda de elaborare a proiectelor de formare (standardul stabilește o metoda de proiectare a unei acțiuni de formare în ansamblul său). Standardul constituie un instrument aflat la dispoziția organizației beneficiare pentru analiza cerințelor de formare a fezabilității și a condițiilor de formare. Aplicarea acestei metode permite pregătirea datelor necesare elaborării caietului de sarcini.
SR 13455:2000 Formare profesională. Organizație de formare. Servicii și prestări de servicii (standardul se adresează tuturor organizațiilor prestatoare de servicii, cu profil de formare profesională, indiferent de modul de organizare al formării, internă sau externă. În acest standard sunt descrise caracteristicile serviciului și caracteristicile prestării serviciului care sunt personalizate pentru actul de formare profesională).
SR ISO 10015:2000 Managementul calității. Linii directoare pentru instruire (standardul furnizează liniile directoare pentru elaborarea, implementarea si îmbunătățirea strategiilor și sistemelor de instruire care influențează calitatea produselor furnizate de o organizație).
SR 13417:1998 Formare profesională. Cerere de formare. Caiet de sarcini al cererii de formare
(standardul precizează informațiile pe care organizația beneficiară (clientul) ar trebui să le transmită organizațiilor de formare profesională).
SR 13416:1998 Formare profesională. Organizație de formare. Informații referitoare la oferta de formare (standardul stabilește informațiile pe care o organizație de formare ar trebui să le includă în oferta sa de formare).
SR EN ISO/CEI 19788-1:2013 Tehnologia informației. Învățare, educație și formare profesională. Metadate pentru resurse folosite la învățare. Partea 1: Cadru.
SR 13465:2007 Cerințe pentru certificarea personalului în managementul proiectelor și programelor (standardul specifică cerințele de competențe necesare pentru certificarea personalului din managementul proiectelor).
SR ISO 10018:2012 Managementul calității. Linii directoare pentru implicarea și competența personalului (acest standard furnizează îndrumări privind angrenarea personalului în sistemul de management al calității al unei organizații și privind creșterea implicării și competenței acestuia. Acest standard este aplicabil oricărei organizații, indiferent de mărime, tip sau activitate).
Cel mai recent standard apărut este SR ISO 21001, din luna iunie 2019, intitulat Organizații educaționale. Sisteme de management pentru organizații educaționale. Cerințe și ghid de utilizare.
Standardul specifică cerințele unui sistem de management pentru organizațiile educaționale (SMOE), atunci când o astfel de organizație:
a) are nevoie sa-și demonstreze capacitatea de a sprijini dobândirea și dezvoltarea competențelor prin predare, învățare sau cercetare;
b) urmărește să crească satisfacția cursanților, a altor beneficiari și a personalului, prin aplicarea eficace a SMOE propriu, inclusiv a proceselor de îmbunătățire a sistemului și asigurarea conformității cu cerințele cursanților și ale altor beneficiari. Toate cerințele standardului sunt generice și sunt destinate pentru aplicarea în orice organizație care utilizează un curriculum pentru a sprijini dezvoltarea competențelor prin predare, învățare sau cercetare, indiferent de tipul, dimensiunea sau metoda de furnizare. Acest standard poate fi aplicat structurilor educaționale din cadrul organizațiilor (firme sau ONG-uri), a căror activitate generală nu este limitată strict la componenta educațională.
Informații suplimentare privind standardele din domeniul formării profesionale, dar și alte standarde, le puteți obține de la Centrul Zonal ASRO din cadrul Camerei de Comerț și Industrie Iași.