Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Adina Sardare
Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale va suferi, în curând o nouă modificare, potrivit unui proiect de lege votat pe data de 18 decembrie 2019 de către Camera Deputaților, în calitate de cameră decizională.
Printre principalele modificări aduse de acest proiect se află și instituirea unor pârghii care să simplifice sarcinile administrative impuse societăților comerciale, pentru eficientizarea activității operatorilor economici.
Propunerea legislativă are în vedere înlăturarea obstacolelor din calea înființării de noi întreprinderi prin ușurarea procedurilor și condițiilor de înregistrare a sediului social și eliminarea restricției persoanelor fizice și juridice de a nu fi asociat unic decât într-o singură societate cu răspundere limitată.
1. Astfel, prima schimbare majoră la Legea societăților va fi eliminarea interdicției prin care o persoană fizică sau juridică nu poate fi asociat unic decât într-o singură societate cu răspundere limitată.
Prin urmare, persoanele fizice vor putea deveni acționari unici la un număr nelimitat de firme. Așa cum am menționat, se va abroga și prevederea conform căreia o societate cu răspundere limitată nu poate avea ca asociat unic o altă societate cu răspundere limitată, alcătuită dintr-o singură persoană.
În actuala reglementare, art. 14 prevede:
“(1) O persoană fizică sau o persoană juridică nu poate fi asociat unic decât într-o singură societate cu răspundere limitată.
(2) O societate cu răspundere limitată nu poate avea ca asociat unic o altă societate cu răspundere limitată, alcătuită dintr-o singură persoană. …”
2. O a doua modificare importantă adusă de noul act normativ va fi eliminarea prevederii prin care la același sediu nu vor putea funcționa mai multe firme decât numărul de camere existent în acesta. După modificare, numărul de societăți care își vor putea stabili sediul într-un imobil nu va mai fi limitat la numărul de încăperi disponibile.
În prezent, art. 17 din legea societăților comerciale prevede că la același sediu este posibilă funcționarea unui număr de firme egal cu numărul de camere al sediului:
„(4) La același sediu vor putea funcționa mai multe societăți numai dacă imobilul, prin structura lui și suprafața sa utilă, permite funcționarea mai multor societăți în încăperi diferite sau în spații distinct partajate. Numărul societăților ce funcționează într-un imobil nu poate depăși numărul de încăperi sau spații distincte obținute prin partajare.”
3. A treia modificare inclusă în proiectul de lege, la fel de importantă ca și primele două, este eliminarea necesității anumitor documente, în special la înființarea firmelor.
Concret, la înmatricularea unei societăți comerciale sau la schimbarea sediului social al acesteia va trebui prezentat, la Oficiul Registrului Comerțului, doar documentul ce atestă dreptul de folosință asupra spațiului cu destinație de sediu social.
Astfel, cei care vor doar să stabilească un sediu social ca o adresă de corespondență și relaționare cu firma într-un apartament, chiar și cu destinație de locuință, o vor putea face, de acum încolo, în baza unei declarații pe propria răspundere a administratorului, fără să mai solicite acorduri de la vecini. Însă numai dacă este vorba de situații în care la sediul social nu se desfășoară activitate. De reținut este faptul că avizele vor fi însă în continuare obligatorii atunci când se desfășoară efectiv o activitate economică în apartament.
Pe deasupra, la înmatriculare sau la schimbarea sediului social, nu vor mai fi necesare acte prin care se dovedește faptul că în același sediu social nu funcționează mai multe firme ori că, dacă funcționează, acestea folosesc fiecare maximum o cameră.
În actuala reglementare, art. 17 prevede:
„…(3) La înmatricularea societății și la schimbarea sediului social se va prezenta la sediul oficiului registrului comerțului:
a) documentul care atestă dreptul de folosință asupra spațiului cu destinație de sediu social înregistrat la organul fiscal din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală în a cărui circumscripție se situează imobilul cu destinație de sediu social;
b) un certificat emis de organul fiscal prevăzut la lit. a), care certifică faptul că pentru imobilul cu destinație de sediu social nu a fost înregistrat un alt document ce atestă cedarea dreptului de folosință asupra aceluiași imobil, cu titlu oneros sau gratuit, ori existența altor contracte prin care s-a cedat dreptul de folosință asupra aceluiași imobil, după caz;
c) în cazul în care din certificatul emis potrivit lit. b) rezultă că sunt deja înregistrate la organul fiscal alte documente care atestă cedarea dreptului de folosință asupra aceluiași imobil cu destinație de sediu social, o declarație pe propria răspundere în formă autentică privind respectarea condițiilor referitoare la sediul social, prevăzute la alin. (4)….”
Modificările vor intra în vigoare după promulgarea legii de către Președintele României.