Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Sorin Gheorghiu
Cel mai probabil, acei antreprenori care la începutul vieții profesionale au lucrat ca salariați într-o firmă, au trăit experiența discuțiilor sau ședințelor de sfârșit de an în scopul evaluării activității și rezultatelor. Acum, ca antreprenori, le puteți exersa și dumneavoastră, având la bază aceeași motivație: în calitate de lider al unei echipe, este recomandabil să aflați și viziunea celorlalți asupra afacerii, să o priviți din perspectiva lor și, în același timp, să construiți un climat de comunicare reală, de natură să permită natural criticile constructive.
Este foarte posibil ca, din discuții, să iasă la suprafață aspecte pe care, altminteri, să le fi evitat în mod mai mult sau mai puțin conștient. Dar, prin conversații libere cu proprii angajați, aceste aspecte sunt aduse în prim plan și pot duce chiar la o îmbunătățire a activității firmei. Atunci când adresați întrebări angajaților, practic le dați un semnal că părerea lor contează, ceea ce este deosebit de important mai ales dacă lucrați cu persoane din generațiile Y sau Z.
Care a fost fluxul de personal? În cazul unei afaceri la început de drum, cu o echipă mică, este mai ușor să știți exact cine a venit și cine a plecat de-a lungul anului. Este important să vă întrebați cine a plecat și de ce a decis să plece din proprie inițiativă: analizați persoana care a renunțat și care a fost motivul pentru care a făcut-o. Dacă pierdeți un angajat bun, aveți tot interesul să reflectați la ceea ce nu a mers, lucru ce vă va permite să faceți schimbări în viitor, astfel încât să nu mai pierdeți și alți angajați buni. De asemenea, aruncați o privire și asupra celor pe care i-ați concediat. De ce a trebuit să o faceți? S-ar putea să fie ușor să dați vina pe angajat dacă performanța lui a fost scăzută. Dar, în același timp, puteți să vă întrebați cum ați fi putut motiva mai bine acel angajat sau poate că s-ar fi descurcat mai bine pe o poziție diferită. Este o analiză care merită făcută pentru că angajarea unei noi persoane costă timp și bani pentru identificare, intervievare, instruire. Sau poate că ați angajat persoane care nu împărtășesc valorile pe care le promovați în cadrul firmei. Gândiți-vă cum ar arăta angajatul potrivit, ce aptitudini și abilități ar trebui să aibă. Poate că procesul de instruire la nivel de firmă nu este eficient și trebuie regândit. Poate există reguli pe care le-ați impus mai degrabă în mod arbitrar și care conduc la o demotivare a echipei. Toate aceste aspecte trebuie luate în considerare astfel încât să puteți găsi și menține angajații potriviți.
Angajații sunt mulțumiți că lucrează în firma dumneavoastră? Gradul de mulțumire și satisfacție individuală se poate reflecta și în cifra de afaceri. Sunt mulți angajați care rămân la un anume loc lor de muncă ani de zile pur și simplu pentru că au nevoie de bani. Dar, ca antreprenor, cu siguranță cu vă simțiți în largul dumneavoastră știind că aveți angajați care vin la muncă fără absolut nici o plăcere. Gândiți-vă că poate nu li se potrivește programul impus sau chiar anumite sarcini pe care le au de îndeplinit. Este util să oferiți angajaților posibilitatea de a vă spune despre modul în care se simt în cadrul firmei. Veți observa astfel dacă se implică cu adevărat, dacă au un sentiment de împlinire profesională. Iar dacă sunt nemulțumiri, indiferent dacă reușiți să le remediați sau nu, acestea trebuie în primul rând aflate, comunicate, scoase la suprafață. Uneori, chiar și simpla enunțare a acestora într-un dialog deschis îi face pe angajați să se simtă luați în considerare. Chiar dacă pe moment afacerea merge bine din punct de vedere financiar, dacă angajații nu sunt mulțumiți, în cele din urmă va începe să dea rateuri.
În ce relații sunteți cu cei din jur? Este o întrebare importantă la nivelul familiei și prietenilor, pentru că de acolo vă vine susținerea morală pentru a merge mai departe pe calea antreprenoriatului. Este o întrebare importantă și la nivelul angajaților, deoarece ei sunt cei cu care lucrați efectiv; dacă vă agreează și vă respectă, vă veți bucura de un mediu de lucru prietenos, în care angajații sunt mulțumiți și se implică în mod real. Și, desigur, este o întrebare importantă și la nivelul clienților și furnizorilor dumneavoastră: cereți-le opinia în mod constant dacă sunt mulțumiți, dacă le oferiți un preț corect și un produs care să le satisfacă nevoile sau dacă obțineți materie primă de calitate și în timp util.
Ați făcut greșeli? Nimănui nu-i place să recunoască dar totuși, până la urmă, din greșeli se învață. Reflectați la ce ați făcut greșit pe parcursul anului și ce ați fi putut face diferit. Aceasta este ceea ce transformă greșelile în oportunități. Dacă nu găsiți greșeli, gândiți-vă mai bine, deoarece este posibil să nu fiți realist. Eșecurile sunt inerente în drumul spre performanță, deci permiteți-vă să vă recunoașteți greșelile și asigurați-vă că vă iertați.
Ce succese ați avut? Sărbătoriți succesele! Acest lucru vă va spori moralul după ce ați trecut și prin unele momente dificile. Gândiți-vă la creșterea vânzărilor și la ceea ce ați învățat de-a lungul anului. Gândiți-vă la lucrurile care ar fi putut merge mai bine. Puneți pe o hârtie ce îmbunătățiri credeți că puteți aduce în anul următor.