Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Alina Grădinariu
În acest articol vom puncta contractul de barter: ce este, model de contract și care sunt avantajele acestuia.
Contractul de barter este definit ca fiind „contractul prin care fiecare parte se obligă să transmită celeilalte dreptul de proprietate asupra unor bunuri, plata efectuându-se prin compensarea valorii bunurilor transmise reciproc”.Așadar, barter este echivalent cu troc sau schimb și este una dintre cele mai vechi tehnici de negoț, constând în schimbul cantitativ de bunuri materiale fără intervenția banilor.
MODEL DE CONTRACT DE BARTER
Încheiat astazi ……,
I. PARTILE CONTRACTANTE
Societatea Comercială …… cu sediul social situat în ……, înregistrată în Registrul Comerțului sub nr. J……, CUI ……, având contul bancar nr. …… deschis la banca ……, reprezentată legal prin ……, în calitate de administrator / director general, în calitate de Prestator/Furnizor
și
Societatea Comercială …… cu sediul social situat în ……, înregistrată în Registrul Comerțului sub nr. J……, CUI ……, având contul bancar nr. …… deschis la banca ……, reprezentată legal prin ……, în calitate de administrator / director general, în calitate de Beneficiar/Cumpărător
II. OBIECTUL CONTRACTULUI
Obiectul contractului îl reprezintă schimbul de mărfuri dintre Furnizorul unor produse de mercerie și Cumpărătorul, producătorul de textile, după cum urmează: Furnizorul va livra Cumpărătorului mărfurile menționate în anexa nr. 1 la prezentul contract, care pot fi articole de mercerie necesare procesului de producție, iar în contrapartidă Cumpărătorul va livra Furnizorului mărfurile rezultate din procesul de producție, precum metraje, articole textile, precum cele menționate în anexa nr. II la contractul dintre cei doi parteneri. Raportul de schimb convenit de părțile contractante va fi stabilit prin prezentul contract.
Un alt exemplu de obiect al contractului de barter poate fi atunci când avem ca părți un prestator de servicii de consultanță fiscală, denumit prin contract Prestator și un Furnizor de produse birotică/papetărie, denumit prin contract Furnizor – poate interveni un contract de barter între serviciul de consultanță fiscală și furnizarea de produse de birotică/papetărie. Prestatorul va presta pentru Beneficiar serviciile de consultanță fiscală conform Anexei nr. 1 la contract, iar în contrapartidă, Beneficiarul va livra Prestatorului produsele de birotică/papetărie descrise în Anexa nr. 2 la contract.
Vă rugăm să rețineți că barterul se poate realiza în aproape orice domeniu de activitate, cu bunuri și servicii.
III. RAPORTUL DE SCHIMB
Părțile contracte convin prin prezentul contract ca raportul de schimb să fie următorul: …… buc./kg/tone (se trece unitatea de măsură) cu livrare în data de …… contra …… buc./kg/tone (se trece unitatea de măsură) cu livrare în data de …….
Observație: Serviciile și/sau produsele cu ajutorul cărora se va realiza barterul trebuie să aibă o valoare egală, presupunând astfel ca acestea să fie evaluate pentru ca tranzacția să fie echitabilă pentru ambele părți contractante. Prin contractul de barter fiecare parte se obligă să transmită celeilalte dreptul de proprietate asupra unor bunuri/servicii.
IV. GARANȚII
Părțile contractante, atunci când ne referim la contractul de barter, se pot obliga prin contract să garanteze mărfurile în funcție de specificul fiecărui sortiment, eliberând certificate de garanție în care se vor indica, după caz, data de la care începe să curgă termenul de garanție, precum și cazurile de prelungire sau de încetare a termenului de garanție.
Părțile se obligă să acorde asistență tehnică pentru marfa livrată și furnizarea de piese de înlocuire, dacă este cazul, în mod gratuit, înăuntrul termenului de garanție.
Părțile își asumă răspunderea pentru viciile ascunse ale mărfurilor livrate.
Fiecare partener suportă cheltuielile de transport până la celălalt partener, nu există intermediar și nu se apelează la servicii bancare sau la plată în valută.
V. RĂSPUNDEREA CONTRACTUALĂ
Pentru nerespectarea totală sau parțială sau pentru executarea defectuoasă a vreuneia din clauzele contractuale, partea vinovată se obligă să plătească daune.
VI. FORȚA MAJORĂ
Partea care invoca forța majoră este obligată să notifice celeilalte părți, în termen de …… (zile, ore), producerea evenimentului și să ia toate măsurile posibile în vederea limitării consecințelor lui.
Observație: Dacă în termen de …… (zile, ore) de la producere, evenimentul pentru care a fost invocată forța majoră nu încetează, părțile au dreptul să-și notifice încetarea de plin drept a prezentului contract fără ca vreuna dintre ele să pretindă daune-interese, dacă acest fapt a fost prevăzut expres prin contract.
VII. NOTIFICĂRILE ÎNTRE PĂRȚI
Se vor insera în contract dispozițiile clasice ale procedurii de notificare, respectiv:
– orice notificare adresată de către una dintre părțile contractante celeilalte este valabil îndeplinită dacă va fi transmisă la adresa sediului prevăzut în partea introductivă a contractului sau la adresa indicată în cadrul contractului ca fiind sediul procedural ales pentru procedura de notificare;
– pentru notificările realizate pe cale poștală, acestea vor fi transmise prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire (A.R.), fiind considerate primite de către destinatar la data menționată de oficiul poștal primitor pe această confirmare.
Observație: Poate fi inserată în contract și clauza potrivit căreia, notificările verbale nu se iau in considerare de nici una dintre părți. În acest caz, orice înțelegere nou adoptată de către parteneri pe parcursul derulării contractului va face obiectul unui act adițional.
VIII. SOLUȚIONAREA LITIGIILOR
Părțile au convenit ca toate neînțelegerile privind validitatea prezentului contract sau rezultate din interpretarea, executarea ori încetarea acestuia să fie rezolvate pe cale amiabilă de reprezentanții lor.
În cazul în care rezolvarea eventualelor litigii nu este posibilă pe cale amiabilă, părțile se vor adresa Curții de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a județului unde își are sediul una dintre părți sau la orice Curte de Arbitraj Comercial Internațional din țară sau străinătate. O altă alternativă de soluționare a litigiilor este alegerea instanței de drept comun.
IX. CLAUZE FINALE
Modificarea prezentului contract se face numai prin act adițional încheiat între părțile contractante.
Prezentul contract, împreună cu anexele sale care fac parte integrantă din cuprinsul său,
a fost încheiat într-un număr de …… exemplare originale, în limba ……, câte un exemplar pentru fiecare parte, astăzi ……, data semnării lui.
Beneficiar/Cumpărător Prestator/Furnizor
Barterul sau schimbul de bunuri și servicii de valoare egală, este o alternativă simplă, eficientă la modalitățile clasice de a tranzacționa, este soluția potrivită atât pentru persoane fizice, cât și pentru persoane juridice care doresc să facă achiziții fără a cheltui bani. Folosit corect, barterul devine un instrument eficient de maximizare a profiturilor și dezvoltare a afacerilor.
În final, ce trebuie să reținem?
1. Barterul se realizează prin încheierea acordului de barter sau contract.
2. Barterul semnifică schimbul direct de produse dintre doi parteneri;
3. Obiectul contractului constă în prestarea de servicii în contrapartidă;
4. Barterul este o formă de compensare, părțile convin schimbul de mărfuri având valori echivalente, eliminându-se transferul de sume între părți.
5. Fiecare parte se obligă să transmită celeilalte dreptul de proprietate asupra unor bunuri, plata făcându-se prin compensarea valorii bunurilor transmise reciproc.
6. Barterul se poate realiza in aproape orice domeniu de activitate, cu bunuri și servicii.
7. Unul dintre cele mai importante scopuri ale acestui sistem este acela de economisire.
8. Acest sistem este foarte folosit în ultima perioadă pentru:
– salvarea lichidităților;
– economisire;
– optimizarea stocurilor și activelor;
– generează profit prin valorificarea mărfurilor excedentare, care, în altă situație, ar fi rămas depozitate și s-ar fi pierdut în cele din urmă;
– evitarea diferitelor probleme cu privire la datorii/creanțe scadente dar neîncasate;
– reducerea anumitor cheltuieli, firma scapă de depozitarea bunurilor valorificând stocurile;
– poate aduce noi clienți care la rândul lor vor recomanda mai departe, compania/firma în cauză;
– înlesnește achiziții mai ieftine – serviciile si produsele obținute prin barter se dovedesc a fi mai ieftine decât daca tranzacția s-ar fi făcut cu cash;
– poate aduce extinderea unui business de la nivel local la nivel regional, național etc.;
– creșterea cifrei de afaceri prin vânzări suplimentare;
– acorduri comerciale cu noi clienți;
– fidelizarea clienților;
– scurtarea circuitului de încasare a banilor și astfel sunt eliminate dobânzile și comisioanele la bănci;
– poate fi o alternativă la forța de vânzări clasică;
– poate fi o soluție de ieșire din blocaj în orice moment.