Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Sorin Gheorghiu
De regulă, finalul anului este un moment propice pentru a planifica sau revizui activitatea preconizată pentru anul următor. Din discuțiile purtate cu unii antreprenori, precum și din experiențele împărtășite de alții, la prima vedere pare o corvoadă să proiectați relativ realist un buget pe un an întreg și să-ți stabilești niște obiective. Dar cei mai experimentați spun că acesta este un demers foarte important pentru că ulterior, indiferent dacă veți reuși să „picați” exact pe planificare sau va fi o abatere, veți avea câteva repere după care să vă ghidați.
Concentrare și întâlnire cu restul echipei. A previziona activitatea pentru un an întreg solicită atenție și o minte limpede. Alocați un anumit timp (una sau două zile), renunțați la alte activități curente, de rutină, și concentrați-vă doar pe acest subiect, preferabil cu oamenii dumneavoastră. Chiar dacă pare o risipă de resurse (dislocarea din activitate a echipei), este un demers important la care trebuie să participe toate persoanele-cheie din firmă.
Repere principale. Înainte de a vă așeza la masa de lucru cu echipa dumneavoastră, este bine să vă puneți pe o hârtie principalele subiecte concrete pe care le veți discuta. În felul acesta veți da o coerență și o cursivitate per ansamblu întregii discuții, lucru care vă ajută să nu irosiți timp sărind aleatoriu de la un subiect la altul.
Identificarea obiectivelor principale. Este important să definiți și să împărtășiți tuturor celor din firmă care vor fi obiectivele și ce rezultate așteptați de la afacerea dumneavoastră, în general, dar și în ce privește fiecare membru al echipei. Obiectivele trebuie să fie clare, formulate simplu, pentru a fi înțelese ușor și fără echivoc. În literatura de specialitate se spune că obiectivele trebuie să fie îndrăznețe (dar realiste) și că dacă sunt atinse în proporție de două treimi, înseamnă că v-ați încadrat în marja de succes, iar dacă vi le-ați atins complet s-ar putea să nu fi fost suficient de încrezător în ceea ce puteți face.
Atenție la obiectivele individuale. Ca antreprenor, este firesc să urmăriți în primul rând obiectivele afacerii, dar trebuie să țineți cont că acestea sunt atinse împreună cu echipa dumneavoastră. Așadar, sunt foarte importante și obiectivele individuale, cele asociate cu fiecare persoană de care depinde succesul afacerii. Oamenii trebuie stimulați să-și propună și să-și asume obiective individuale, de la perfecționarea profesională și dezvoltarea unor aptitudini noi și până la un mai bun management al timpului. Acordați tuturor participanților la întâlnire ocazia și suficient timp pentru a-și exprima punctele de vedere în mod liber și de a pune în discuție propriile idei și soluții.
Comunicarea și relațiile din cadrul firmei. Succesul și durabilitatea afacerii nu presupun doar o creștere a vânzărilor sau a portofoliului de clienți, ci și a construi și a menține o echipă de oameni motivați, care să lucreze cu adevărat ca o echipă. Stabiliți împreună cu oamenii dumneavoastră cum ar fi mai bună comunicarea pe viitor, în scopul atingerii obiectivelor asumate: prin ședințe de evaluare constantă a activității, prin discuții individuale periodice, prin mesaje scrise… De asemenea, atmosfera în firmă trebuie fie una prietenoasă, așadar va fi binevenită o planificare și o alocare de resurse pentru evenimente de firmă, team-building-uri, mergând până la detalii aparent nesemnificative, precum asigurarea unor cafele sau gustări. Toate acestea contribuie o atmosferă mai bună iar aceasta, la rândul ei, vă îmbunătățește șansele de a păstra cât mai mult în firmă oamenii pe care îi apreciați.
Odată ce ați reușit să mobilizați oamenii și să ajungeți cu echipa la finalizarea obiectivelor și rezultatelor preconizate pentru anul următor, trebuie să răsplătiți acest efort. Arătați-le că implicarea lor a fost importantă și că nu este vorba doar despre profit, invitându-i la o masă și un moment de destindere. Poate că pare unul dintre acele lucruri mici, peste care se poate sări în tumultul cotidian și în multitudinea problemelor unui antreprenor, dar este de fapt un aspect important care clădește, sudează și aduce beneficii pe termen lung.
Pare greu acest demers de planificare a obiectivelor? Indiferent de răspunsul pe care îl dați acum, este recomandat să îl faceți. Antreprenorii cu experiență spun că merită efortul!