Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Dr. ec. Anca Maria Clipa
Clientul este sensibil acolo unde-l doare mai tare
În dezvoltarea strategiei de vânzări, un pas important este înțelegerea motivației de cumpărare. Cunoașterea motivelor de cumpărare permite dezvoltarea unor oferte care vin în întâmpinarea nevoilor clienților. Nevoile oamenilor rezultă din lipsa unui lucru dorit și dorințele sunt nevoi conștientizate. Nevoile clientului sunt variate. De exemplu, în achiziționarea unui autoturism sunt prezente atât nevoi raționale (nevoia de transport), cât și psihologice (siguranța mașinii, prestigiul de a deține o anumită mașină).
Una dintre cele mai folosite tehnici de vânzare este CAB: caracteristici, avantaje, beneficii. Prin descrierea caracteristicilor produsului, a trăsăturilor fizice se răspunde la întrebarea Ce este produsul?. Descrierea modalităților de folosire, a avantajelor produsului sau a posibilităților în care produsul îl poate ajuta pe cumpărător, cresc șansele de a face o vânzare. Prin accentuarea beneficiilor, clienții pot înțelege mai bine măsura în care serviciul/produsul Dumneavoastră le va satisface nevoile. Decizia de cumpărare este fundamentată pe convingerea clientului că beneficiile unui produs îi pot satisface nevoile.
Atunci când avem o vânzare bazată pe identificarea nevoilor fiecărui client în parte (vânzare consultativă) prezentăm caracteristicile, avantajele și beneficiile plecând de la nevoile identificate. Prezentăm caracteristicile și avantajele când avem o vânzare tranzacțională și ne bazăm pe nevoile pieței, de exemplu în campaniile de marketing.
În vânzarea consultativă, agentul de vânzări trebuie să analizeze nevoile clienților pentru a oferi beneficii ce vin în întâmpinarea acestor nevoi, beneficii care răspund la întrebarea clientului „Eu ce câștig din asta?“. Clienții cumpără produsul pentru satisfacerea unor nevoi emoționale, adesea greu de recunoscut. Prezentăm o listă a nevoilor psihologice de cumpărare inclusă în lucrarea Principiile vânzărilor (Futrell, 2008):
Siguranță | Plăcerea personală |
Dorința de câștig | Confortul sau luxul |
Dorința de a reuși | Autoconservarea |
Dragostea familiei | Prevenirea pierderilor |
Teama | Autoconservarea |
În capitolul Tehnică și truc în persuasiune și influențare, în Tratatul de Comunicare și Negocieri în Afaceri, domnul Profesor Ștefan Prutianu clasifică nevoile clienților în cinci categorii. Cuvintele care pun în evidență avantajele ofertei sunt cuvinte-valoare. În continuare vă prezentăm cele cinci categorii de nevoi și posibile cuvinte-valoare asociate.
Pentru a determina principalele nevoi de cumpărare ale clientului se poate folosi tehnica LOCATE(un acronim din limba engleză Listen, Observe, Combine, Ask Questions, Talk to others, Empathise ), ce cuprinde următoarele metode:
Folosiți tehnica CAB și apoi lăsați-l pe client să vorbească întrebând despre beneficii :
EXEMPLU: Acest echipament este produs din oțel inoxidabil (caracteristică), ceea ce înseamnă că nu va rugini (avantaj). Beneficiile reale pentru Dumneavoastră sunt economia de timp și diminuarea costurilor de înlocuire, economisind, astfel, banii dumneavoastră (beneficii). Răspund aceste beneficii grijilor Dumneavoastră? (întrebare de tatonare în vederea finalizării vânzării).
Vânzarea beneficiilor (prin beneficii) presupune astfel relaționarea beneficiilor aduse de produs cu nevoile cumpărătorului, utilizând ca suport caracteristicile și avantajele produsului.
Cărți utile :
Buzan, Tony; Israel, Richard – Vânzare inteligentă, Editura Codecs, 2002
Blythe, Jim – Managementul vânzărilor şi al clienţilor cheie, Editura Codecs, 2005
Dugdale, Keith; Lambert, David – Cum să vinzi inteligent. Strategii de viitor pentru clienți mulțumiți, Curtea Veche Publishing, 2014
Futrell, M.Charles Principiile vânzărilor, Rossetti Educational, 2008
Prutianu, Ştefan – Tratat de comunicare si negociere in afaceri, Editura Polirom, 2008
Shell, G. Richard – Negocierea în avantaj, Editura Codecs, 2005