Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Alina Grădinariu
Înființată recent prin HG nr. 89 din 28 ianuarie 2020, Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) se organizează și funcționează ca structură cu personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, având rolul de a realiza și coordona implementarea strategiilor și a politicilor publice în domeniul transformării digitale și societății informaționale.
Ce relevanță prezintă pentru firme?
Răspunsul este dat de faptul că ADR, în calitate de autoritate însărcinată să asigure respectarea legislației în materie de protecție a consumatorului are o serie de competențe, printre care:
– are acces la orice documente, orice date sau orice informații pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2017/2.394, care vizează cooperarea dintre autoritățile naționale de pe teritoriul UE însărcinate să asigure respectarea legislației în materie de protecție a consumatorului, indiferent de forma sau formatul acestora și indiferent de mediul pe care sunt stocate acestea sau de locul in care sunt stocate;
– impune oricărei persoane fizice sau persoane juridice, publică sau privată, obligația de a pune la dispoziție orice informații, date sau documente, indiferent de format sau formă și indiferent de mediul pe care sunt stocate sau de locul în care sunt stocate acestea, în scopul de a stabili dacă a avut sau are loc o încălcare sancționată prin Regulamentul (UE) 2017/2.394 și pentru a stabili detaliile acestei încălcări, inclusiv în scopul urmăririi fluxurilor financiare și de date, al stabilirii identității persoanelor implicate în fluxurile financiare și de date și al luării la cunoștință de informații privind conturile bancare și al identificării proprietarilor de site-uri web;
– efectuează inspecțiile la fața locului necesare și pătrunde în orice sediu, pe orice teren sau în orice mijloc de transport utilizat de comerciantul vizat de inspecție pentru a-și desfășura activitatea comercială, economică, meșteșugărească sau liberală sau solicită altor autorități să facă acest lucru pentru a examina, a confisca, a lua sau a obține copii ale informațiilor, ale datelor sau ale documentelor, indiferent de mediul pe care sunt stocate; confiscă orice informații, date sau documente pe durata necesară și în măsura necesară inspecției; cere oricărui reprezentant sau membru al personalului comerciantului vizat de inspecție explicații privind fapte, informații sau documente legate de chestiunile care fac obiectul inspecției și înregistrează răspunsurile acestuia;
– achiziționează bunuri sau servicii, dacă este necesar, sub o altă identitate, în scopul de a detecta încălcări sancționate prin Regulamentul (UE) 2017/2.394 și de a obține mijloace de probă.
Așadar, această nouă autoritate poate controla și inspecta firmele, poate confisca informații, date, documente, având puterea de a pătrunde în orice sediu, pe orice teren sau în orice mijloc de transport utilizat de comerciantul vizat de inspecție.
Obiectivul autorității:
Conform actului normativ, ADR contribuie la transformarea digitală a economiei și societății românești.
Preluăm din actul normativ definiții ale unora dintre termenii mai sus amintiți:
– transformare digitală: utilizarea de către o entitate publică sau privată a soluțiilor oferite de tehnologia informației pentru transformarea optimală a fluxurilor operative necesare îndeplinirii obiectului activităților specifice, precum și utilizarea de către un ansamblu de entități a soluțiilor oferite de tehnologia informației pentru asigurarea interoperabilității tehnice și semantice a fluxurilor de date și informații;
– interoperabilitate: capacitatea instituțiilor și autorităților publice de a partaja informații și cunoștințe, prin intermediul sistemelor informatice, atât în interiorul administrației publice, cât și cu sectorul privat și societatea civilă, în condițiile legii, în scopul furnizării de servicii publice electronice.
Iată câteva dintre funcțiile pe care le are ADR-ul în domeniul său de competență, pentru a înțelege dimensiunea și puterea ce i-au fost conferite de către legiuitor pentru a-și îndeplini obiectivele:
– de strategie, prin care planifică strategic și asigură elaborarea și implementarea politicilor în domeniul transformării digitale și societății informaționale;
– de autoritate de stat, prin care se asigură urmărirea și controlul respectării reglementarilor în domeniul sau de competență;
– de promovare, coordonare, monitorizare, control și evaluare a realizării politicilor în domeniul său de competență, precum și a cadrului național de interoperabilitate;
– de implementare și gestionare a proiectelor finanțate din fonduri europene, precum și a programelor și proiectelor finanțate din fonduri naționale și alte surse legal constituite
În îndeplinirea obiectivelor sale, ne rețin interesul câteva dintre atribuțiile și responsabilitățile acesteia de reglementare, supraveghere și control:
– supraveghează și controlează respectarea obligațiilor prevăzute de actele normative din domeniul său de competență;
– avizează sau autorizează, după caz, serviciile societății informaționale, inclusiv centrele de date, platformele online de transport alternativ, platformele de schimb de monede virtuale, în conformitate cu legislația în vigoare;
– supraveghează și controlează respectarea prevederilor legale din domeniul comerțului electronic, în calitate de autoritate de reglementare și supraveghere, în conformitate cu prevederile Legii nr. 365/2002 privind comerțul electronic, republicată, cu modificările ulterioare;
– supraveghează și controlează respectarea prevederilor legale referitoare la înregistrarea operațiunilor comerciale prin mijloace electronice;
– exercită atribuțiile autorității de reglementare și supraveghere în domeniul semnăturii electronice, prevăzute de Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată;
– exercita atribuțiile autorității de reglementare și supraveghere în domeniul activității electronice notariale prevăzute de Legea nr. 589/2004;
– exercita atribuțiile autorității de reglementare și supraveghere în domeniul arhivării documentelor în formă electronică prevăzute de Legea nr. 135/2007;
– avizează instrumentele de plată cu acces la distanță, de tipul internet banking, home-banking, phone-banking sau mobile-banking;
– reglementează funcționarea registrului pentru numele de domenii „.ro”.