Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Sorin Gheorghiu
În contextul crizei COVID-19, printre primele măsuri economice luate de către autorități în sprijinul angajatorilor a fost și posibilitatea de a se acoperi de la buget costurile cu plasarea angajaților în șomaj tehnic.
Această măsură a fost reglementată prin OUG nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, în cadrul art. XI-XV.
Astfel, vor putea primi o indemnizație pentru șomajul tehnic plătită din bugetul fondului de șomaj, pentru perioada stării de urgență, salariații ce au contractele de muncă suspendate din inițiativa angajatorului, în temeiul art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, astfel:
„Art. 52. – (1) Contractul individual de muncă poate fi suspendat din inițiativa angajatorului în următoarele situații: … c) în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare”.
Conform reglementării, indemnizația brută este în valoare de 75% din salariul de bază, dar nu poate fi mai mare de 75% din salariul mediu brut pe țară. Concret, raportându-ne la salariul utilizat în fundamentarea bugetului, care este de 5.429 lei, rezultă o indemnizație maximă de 4.071 lei brut.
De această indemnizație pot benefica salariații care se regăsesc în una dintre următoarele categorii:
a) salariații ai angajatorilor ce au întrerupt activitatea total sau parțial ca urmare a măsurilor luate de autoritățile publice pentru aplicarea stării de urgență. Acești angajatori trebuie să dețină un Certificat de situații de urgență, ce va fi eliberat de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. Conform unor declarații în spațiul public ale ministrului Economiei, procedura de eliberare a certificatului va fi una simplă, în format electronic, urmând a fi pusă la dispoziție până la începutul lunii aprilie o platformă online în acest sens. Nu vor exista costuri pentru emiterea acestui document.
b) salariați ai angajatorilor ce își reduc activitatea ca efect al epidemiei și nu au capacitatea financiară de a efectua plata salariilor. Pentru această categorie, plata indemnizației se va baza pe o Declarație pe propria răspundere a persoanei ce reprezintă angajatorul, din care să rezulte că încasările din luna anterioară depunerii declarației s-au diminuat cu un procent de minim 25% față de media încasărilor din lunile ianuarie și februarie 2020 și angajatorul menționează cu nu poate achita salariile. Observație: actul normativ folosește expres termenul de „încasări” și nu venituri sau cifră de afaceri.
Pentru decontarea sumele de la fondul de șomaj, angajatorul trebuie să depună în luna curentă pentru luna anterioară, prin poșta electronică, la AJOFM, o cerere însoțită de lista persoanelor ce beneficiază de această indemnizație. Plata indemnizațiilor din fondul de șomaj se face în cel mult 30 de zile de la data depunerii documentelor. Observație: indemnizația este supusă impozitului pe venitul din salarii și asigurărilor sociale obligatorii, ce sunt reținute de angajator din sumele primite de la fondul de șomaj. Nu se permite acordarea deducerii personale la calculul impozitului pe venitul din salarii.
Faptul generator al impozitului și al reținerii asigurărilor sociale se realizează în luna în care se încasează îndemnizația de la fondul de șomaj, iar impozitul și contribuțiile trebuie plătite până în data de 25 a lunii următoare încasării banilor și se declară prin declarația 112. Observație: pentru această indemnizație nu se datorează contribuția asiguratorie pentru muncă.
Modele-standard de documente în relația cu AJOFM:
– model cerere de decontare în cazul salariaților angajatorilor ce au întrerupt activitatea total sau parțial ca urmare a măsurilor luate de autoritățile publice pentru aplicarea stării de urgență: Anexa 1.
– model cerere de decontare în cazul salariaților angajatorilor ce își reduc activitatea ca efect al epidemiei și nu au capacitatea financiară de a efectua plata salariilor: Anexa 2.
– model listă persoane care urmează să beneficieze de indemnizația acordată pe perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului: Anexa 3.
În articolele următoare, pe măsura concretizării și altor măsuri cu impact asupra derulării activității economice, sub forma actelor normative și a normelor de aplicare, vom detalia aspectele cele mai importante.