Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Sorin Gheorghiu
Față de măsurile de sprijinire a economiei în contextul crizei COVID-19 deja detaliate în articolele anterioare (acordarea de zile libere pentru părinți și decontarea șomajului tehnic), mai amintim și următoarele măsuri, ca parte din primul pachet de sprijin decis de autoritățile guvernamentale:
Programul multianual de sprijinire a IMM-urilor – prin garantarea unor credite și subvenționarea dobânzilor aferente. Astfel, Ministerul Finanțelor va garanta finanțările acordate IMM-urilor pentru capital de lucru acordate unui beneficiar. Observație: finanțarea nu poate depăși media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, în limita a 5 milioane de lei. În ce privește creditele de investiții, valoarea maximă este de 10 milioane de lei. În cazul microîntreprinderilor și al întreprinderilor mici, statul va acorda garanții în procent de maximum 90%. Valoarea maximă a finanțărilor va fi de 500.000 lei pentru microîntreprinderi și de 1 milion de lei pentru întreprinderile mici. Dobânda va fi subvenționată de la momentul acordării creditului până la data de 31 martie 2021. Perioada de garantare a creditelor sau a liniilor de credit pentru capital de lucru va fi de 36 de luni, cu posibilitatea prelungirii cu 36 de luni. Pentru creditele de investiții a fost menținută perioada de 120 de luni.
Prorogarea termenului de plată pentru impozitul pe clădiri, impozitul pe teren, respectiv impozitul pe mijloacele de transport de la 31 martie 2020 la 30 iunie 2020, perioadă în care se vor primi în continuare bonificațiile stabilite de consiliile locale.
Prorogarea termenului pentru depunerea intenției de restructurare până la data de 31 iulie 2020 și prorogarea termenului de depunere a cererii de restructurare până la data de 30 octombrie 2020.
În cazul obligațiilor fiscale scadente începând cu data intrării în vigoare a OUG 29/2020 și neachitate până la încetarea măsurilor prevăzute de starea de urgență (la care se adaugă încă 30 de zile de la încetarea stării de urgență) nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere și nu se consideră ca fiind obligații restante.
Se suspendă sau nu încep măsurile de executare silită prin poprire (inclusiv pentru persoane juridice), cu excepția executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanțelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătorești pronunțate în materie penală.
IMM-urile care și-au întrerupt total sau parțial activitatea în baza deciziilor emise de autoritățile publice, pe perioada stării de urgență, beneficiază de amânarea la plată pentru serviciile de utilități și a chiriei pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare, dacă obțin certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. Totodată, prin derogare de la alte dispoziții legale, în contractele aflate în derulare (de altă natură decât cele menționate mai sus), în baza aceluiași certificat de situație de urgență emis de Ministerul Economiei, se poate invoca forța majoră numai după încercarea, dovedită cu înscrisuri comunicate între părți prin orice mijloc, inclusiv prin mijloace electronice, de renegociere a contractului, pentru adaptarea clauzelor acestora cu luarea în considerare a condițiilor excepționale generate de starea de urgență.
Pe durata stării de urgență instituite prin Decretul nr. 195/2020, se suspendă depunerea la Oficiul Registrului Comerțului a declarației privind beneficiarul real. Termenul de depunere a declarației privind beneficiarul real se prelungește cu 3 luni de la data încetării stării de urgență.
În articolele următoare, pe măsura concretizării și altor măsuri cu impact asupra derulării activității economice, sub forma actelor normative și a normelor de aplicare, vom detalia aspectele cele mai importante.