Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Adina Sardare
Criza COVID-19 are un puternic impact asupra afacerilor, de la micii antreprenori și până la multinaționale. O mare parte dintre operatorii economici întâmpină dificultăți în respectarea obligațiilor contractuale, fie din cauză că nu se mai pot aproviziona la timp, fie din cauză că segmentul de clientelă și-a revizuit drastic bugetul sau preferințele forțat de context, ori pur și simplu și-au văzut afacerea suspendată temporar ca efect al deciziilor autorității publice în efortul de combatere a răspândirii virusului.
În acest sens, apare un nou document emis de autorități, și anume Certificatul de Situație de Urgență.
Acest document a fost invocat mai întâi în Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, Anexa nr. 1, art. 12:
„Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri eliberează, la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul COVID-19 certificate de situație de urgență în baza documentelor justificative”
și, ulterior, în OUG nr. 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare, art. X:
„(1) Pe durata stării de urgență, întreprinderile mici și mijlocii (…) care și-au întrerupt activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate și care dețin certificatul de situație de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, beneficiază de amânarea la plată pentru serviciile de utilități – electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice și de internet, precum și de amânarea la plată a chiriei pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare.
(2) Prin derogare de la alte dispoziții legale, în contractele în derulare, altele decât cele prevăzute la alin. (1), încheiate de întreprinderile mici sau mijlocii prevăzute la alin. (1), poate fi invocată forța majoră împotriva acestora numai după încercarea, dovedită cu înscrisuri comunicate între părți prin orice mijloc, inclusiv prin mijloace electronice, de renegociere a contractului, pentru adaptarea clauzelor acestora cu luarea în considerare a condițiilor excepționale generate de starea de urgență.
(3) Se prezumă a constitui caz de forță majoră, în sensul prezentei ordonanțe de urgență, împrejurarea imprevizibilă, absolut invincibilă și inevitabilă la care se referă art. 1.351 alin. (2) din Codul civil, care rezultă dintr-o acțiune a autorităților în aplicarea măsurilor impuse de prevenirea și combaterea pandemiei determinate de infecția cu coronavirusul COVID-19, care a afectat activitatea întreprinderii mici și mijlocii, afectare atestată prin certificatul de situație de urgență. Prezumția poate fi răsturnată de partea interesată prin orice mijloc de probă. Caracterul imprevizibil se raportează la momentul nașterii raportului juridic afectat. Nu vor fi imprevizibile măsurile luate de autorități în conformitate cu actul normativ care a instituit starea de urgență”.
Certificatul de situație de urgență, ce ar putea fi folosit de IMM-uri pentru a accesa diverse facilități oferite de autorități prin pachetul de măsuri de sprijin economic, ar urma să fie acordat operatorilor din transport, turism, HoReCa, organizări de evenimente, publicitate, învățământ privat, industria confecții, încălțăminte și pielărie, servicii destinate populației, conform unei variante de proiect de hotărâre de guvern, neconfirmată încă oficial. De asemenea, s-ar putea acorda în condițiile în care se demonstrează o scădere a încasărilor cu un procent de minim 40% față de perioada similară a anului precedent sau dacă se demonstrează că afacerea se află în dificultate în contextul situației de urgență, conform aceluiași proiect. Rămâne de văzut în perioada imediat următoare dacă această ipoteză se va concretiza în forma vehiculată sau varianta oficială va fi diferită.
Ceea ce se știe, însă, cu certitudine la acest moment, este că certificatul de situație de urgență va exista și că documentele necesare obținerii acestui certificat vor trimise către Ministerul Economiei în format electronic, prin intermediul unei platforme online, fără a se percepe vreun cost din partea operatorilor economici.
Potrivit unei declarații în spațiul public a ministrului Economiei, certificatul va fi necesar începând cu luna aprilie 2020, întrucât starea de urgență a fost decretată în luna martie.
Întrucât Certificatul de situație de urgență ce va fi emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri creează aparența unui similitudini cu Avizul de forță majoră, ce este emis în cadrul unui serviciu oferit în mod curent de Camerele de Comerț și Industrie din România (forța majoră am descris-o pe larg în cadrul a două articole din luna octombrie și luna noiembrie 2019), atragem atenția că acestea sunt două documente distincte, drept pentru care redăm mai jos, succint, o situație comparativă, așa cum sunt reglementate la data acestui articol, respectiv 23 martie 2020:
Certificatul de situație de urgență (CSU) vs. Avizul de forță majoră (AFM):
Emitent:
– CSU: Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.
– AFM: Camerele de Comerț și Industrie din România.
Reglementare:
– CSU: Decretul nr. 195/2020, OUG nr. 29/2020, OUG nr. 30/2020.
– AFM: Legea nr. 335/2007, care înlocuiește prevederea legislativă anterioară, respectiv Decretul-Lege nr. 139/1990.
Scop:
– CSU: certificarea afectării activității operatorilor economici în contextul COVID-19.
– AFM: avizarea existenței cazurilor de forță majoră și efectele acestora asupra executării obligațiilor comerciale.
Beneficiari:
– CSU: IMM-uri, angajatorii care și-au întrerupt total sau parțial activitatea, în baza deciziei autorităților publice, pe perioada stării de urgență.
– AFM: orice operator economic, inclusiv întreprinderile mari.
Costuri:
– CSU: gratuit.
– AFM: contra cost.
Aplicabilitate:
– CSU: perioada stării de urgență.
– AFM: oricând.
Efecte:
– CSU: pentru IMM – amânarea plății utilităților și chiriei, nedatorarea penalităților de întârziere în contractele cu autoritățile publice, posibilitatea invocării forței majore în alte contracte; pentru angajatori – decontarea de către stat a șomajului tehnic, în condițiile legii.
– AFM: posibilitatea exonerării de obligația contractuală.
În articolele viitoare, pe măsură ce vor apărea normele de aplicare, vom reveni cu detalii privind obținerea și aplicabilitatea certificatului de situație de urgență.