Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Alina Grădinariu
Noțiuni precum upside down, reciclare/reutilizare creativă, UP-cycling sau Downcycling încep să câștige teren și în societatea românească, cu pași mai mici, dar siguri. La ce se referă aceste concepte? Ce tipuri de afaceri presupun ele?
Termen nou folosit, încă destul de necunoscut la noi în țară, deși în occident este deja o modă acest tip creativ de reciclare, upcycling-ul are la bază ideea unei reciclări creative. Reciclăm obiecte vechi, gata de a fi aruncate și, apelând la creativitatea noastră, creăm lucruri noi, interesante, diferite.
De ce folosim să upcycling-ul? În primul rând reciclăm obiecte. În al doilea arând, cu un minim efort și un pic de îndemânare, fantezie și interes real pentru mediu, putem avea obiecte deosebite, diferite de cele pe care le poate cumpăra orice persoană de la un magazin oarecare, avem obiecte unice.
Iată încă o posibilă definiție: ”Upcycling-ul este acel tip de reciclare, prin care un obiect aparent inutil, gata a fi considerat deșeu, se transformă într-un obiect cu valoare superioară celei inițiale. Prin acest proces de reutilizare, materialul din care este făcut nu va fi degradat și nici nu vor fi consumate mari cantități de energie, ca în cazul reciclării clasice (downcycling)”.
Așadar, scopul upcycling-ului este de a reduce risipa de materiale și, sub această premisă, le folosim pe cele existe deja, iar acest lucru are ca rezultat reducerea consumului de noi materiale brute pentru crearea produselor noi, implicit conducând la reducerea consumului de energie, la reducerea poluării, atât a apei, cât și a aerului.
Există noțiuni diferite în ceea ce privește reciclarea, cum ar fi: ”Reciclarea unui PET prin topire poate fi considerată downcycling, consumând o cantitatea mare de energie, dar folosirea lui ca atare în alte proiecte constituie upcycling”.
Ceea ce ne face să observăm că diferențele între cele noțiuni sunt, în esență, următoarele: în timp ce downcycling-ul presupune transformarea deșeurilor prin reciclare în materiale de o calitate inferioară celei inițiale, prin procedee cu un consum ridicat de energie (ex.: topire), prin upcycling procesul de reutilizare a obiectului aparent inutil, gata a fi considerat deșeu, nu presupune consuma mare de energie, obiectul fiind folosit ca atare în alte proiecte.
Exemplificare:
– downcycling: hârtia de bună calitate nu poate fi reciclată în hârtie de aceeași calitate cu cea inițială, ci se va regăsi în carton sau hârtie igienică; reciclarea plasticului – în cursul procesului de reciclare, mai multe tipuri de plastic sunt amestecate, devenind un plastic de o calitate inferioară, fiind deci posibil doar un număr finit de reciclări succesive.
– upcycling: fabricarea de produse precum genți, portofele, mape pentru evenimente, huse de laptop, tabletă și coperte de cărți sau de agende folosind materiale recuperate de la bannere stradale, camere de cauciuc de la bicicletă sau resturi de materiale textile.
Antreprenorii ce au adoptat acest concept urmăresc crearea de produse care ajută mediul înconjurător și îi informează pe oameni să facă alegeri responsabile la cumpărături.
Desigur, există și dificultăți pe care le întâmpină acești antreprenori. Atunci când confecționezi un obiect dintr-un deșeu, deși elimini din start costul cu materia primă, trebuie să iei în calcul:
– modul în care te aprovizionezi cu respectivul deșeu;
– să identifici deșeul și locația unde acesta se află;
– să iei legătura cu cei care au deșeuri rezultate din procesul de producție (conserve de bulion, doze de bere, țevi ruginite, deșeuri de cherestea, bucăți de saltele și umpluturi pentru beanbag-uri, prelate de tir etc.) și să treci la etapa de negociere cu deținătorii acestora pentru a le achiziționa la valori modice;
– transportul și depozitarea;
– scule adecvate pentru prelucrarea fiecărui tip de material;
– o echipă de lucru potrivită.
Știm că nu este ușor pentru acești întreprinzători, dar trebuie salutată inițiativa lor în ceea ce privește grija pentru mediul în care trăim și pe care trebuie să îl lăsăm moștenire copiilor noștri.