Legislația
fiscala si relația cu organele fiscale – ce trebuie sa știe un antreprenor (II)
Autor: ec. Gheorghe Lazar
Câteva aspecte ce trebuie cunoscute de un antreprenor in legătura cu efectuarea controlului fiscal.
1. Selectarea contribuabililor pentru
efectuarea controlului fiscal.
Mari
contribuabili- de la ultima verificare pîna la zi in cadrul perioadei de
prescriptie (5 ani )
Ceilalti
agenti economici- in functie de gradul de risc rezultat avînd in vedere
urmatoarele aspecte:
- nedepunerea la ANAF a situatiilor financiare
anuale;
- nedepunerea declarațiilor de impozite si taxe
sau a decontului de TVA la termenele legale;
- nesolicitarea restituirii TVA in situatia in
care contribuabilul are de primit sume de la buget;
- unitatea realizează pierderi din activitatea desfășurata
(acoperirea pierderilor);
- contribuabilul este declarat inactiv prin
Ordin al Presedintelui ANAF;
- achiziții fictive de la societăți comerciale
administrate (facturi si chitanțe fiscale in limita a 5000 lei sau de valori
mari, in care nu s-a achitat TVA la bugetul de stat).
- neefectuarea plaților in contul debitelor
declarate prin deconturi si declarații fiscale;
- existenta unor reclamații si sesizări;
- la solicitarea unor organe ale statului (politie,
parchet, justiție etc.)
2. Perioada supusa controlului:
- ultimi 5 ani, daca nu s-au constatat fapte de
evaziune fiscala;
- 10 ani daca sunt constatate infractiuni. În
acest caz termenul curge de la data savarsirii faptei ce constituie infractiune,
sanctionata printr-o hotarîre judecatoreasca.
3. Aspecte constatate de organele de inspectie
in functie de care au stabilit diferente de impozite si taxe si respectiv,
accesorii:
1.) Cu privire la impozitul pe profit.
- cheltuieli cu reparațiile la imobile, a căror
contravaloare a fost trecuta pe cheltuielile in scopul obtinerii de venituri, in
loc sa se majoreze valoarea de inventar a cladirii iar cheltuiala sa se
recupereze prin amortizare lunara (tîmplarie de aluminiu, centrale termice,
modernizari etc.);
- achiziții fictive de materiale, piese de
schimb si marfuri de la societăți comerciale (facturi fiscale si chitanțe cu
valori de 5000 lei sau valori mai mari decontate prin banci), trecute in consum
si inregistrate pe cheltuielile societatii;
- achiziții de servicii, lucrări de constructii
si reparatii, fara contract si fara situatii de lucrari, procese verbale de
receptie si alte documente justificative privind necesitatea si realitatea
acestora, a caror c/val a fost trecuta pe cheltuieli;
- cheltuieli cu deductibilitate limitata
(cheltuieli de funcționare, cu carburantii, cu reparatii si piese de schimb) la
vehiculele rutiere care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii
economice, cu o masa autorizata totala care sa nu depaseasca 3500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune
pasageri inclusiv șoferii;
- cheltuielile cu dobânzile la imprumuturile
contractate;
- cheltuieli înregistrate in evidenta contabila care au la
baza un document emis de un contribuabil declarat inactiv, prin Ordin al Președintelui
ANAF;
- cheltuieli făcute in favoarea actionarilor sau
asociatilor (aparate TV, aer conditionat, centrale termice, mobila; combine
frigorifice, etc.).
2. Cu privire la TVA:
- in toate cazurile menționate la impozitul pe
profit s-a recalculat si TVA.
- documente incomplete ( facturi care nu cuprind
toate elementele prevazute de art. 155 din Codul fiscal.
- achiziții de la contribuabili cu un
comportament inadecvat( lipsa stocuri pentru care sau emis facturi ; lipsa
salariati angajati sau utilaje in inventar, in cazul firmelor care executa lucrari de
constructii).
- achiziții de la contribuabili declarați
inactivi sau radiati.
3. Impozitul pe cladiri:
- neefectuarea reevaluării clădirii la pretul
pietii, printr-un evaluator autorizat ANEVAR o data la 3 ani si depunerea
raportului la Directia de ipozite si taxe din cadrul Primariei.
4. Suspendarea controlului.
5. Raportul de inspectie fiscala.
6. Decizia de impunere.
7. Contestarea RIF si a Deciziei de impunere
8. Executarea silita.