Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Ilona Vitan
La începutul acestui an, Organizația Internațională de Standardizare (ISO) a publicat un standard pentru garanțiile de consum, document-cadru foarte important care vine în sprijinul fiecărei organizații din lanțul de aprovizionare, indiferent că e producător, furnizor sau consumatorul final.
Este vorba de standardul ISO 22059:2020 intitulat „Linii directoare privind garanția pentru consumator”, care de fapt este un ghid ce oferă, în cele 11 pagini ale lui, orientări pentru ca garanția unui produs să răspundă atât așteptărilor cât și nevoilor consumatorului.
Printre multe informații importante cuprinse în acest document cadru, standardul indică în mod explicit ceea ce poate fi acoperit de garanție, dar și intervalul de timp al acesteia.
Chiar daca nivelul de protecție al consumatorului diferă mult pe întreg mapamondul, acest standard vine să asigure un nivel minim acceptabil pentru toată lumea în ceea ce privește garanția unui produs.
De asemenea, în standardul ISO 22059 sunt specificate clar inclusiv acțiunile ce trebuie întreprinse de către un comerciant, ca de exemplu înlocuirea unui produs defect.
Standardul ISO 22059 vine în sprijinul cumpărătorilor dar și al furnizorilor de produse, indiferent de tip, să își înțeleagă rolul într-o tranzacție de succes, definind clar rolurile dar și responsabilitățile atât ale producătorului, cât și pe cele ale consumatorului.
La elaborarea acestui standard au lucrat experți internaționali implicați în apărarea drepturilor consumatorilor, dar și reprezentanți ai producătorilor, lucru ce va duce la creșterea încrederii consumatorilor în acest document-cadru standardizat reprezentat de ISO 22059.
Documentul specifică atât forma, cât și conținutul garanțiilor pe care un producător sau un furnizor al indiferent cărui produs, le poate utiliza pentru a răspunde așteptărilor rezonabile ale consumatorilor.
Standardul ISO 22059:2020 se aplică tranzacțiilor între companii și consumatorii de produse noi, precum și produselor folosite (second-hand), inclusiv tranzacțiile online. Acest document standardizat se aplică, de asemenea, produselor asociate serviciilor pentru a finaliza o tranzacție (de exemplu – cumpărarea de haine care au nevoie de modificări).
Standardele, indiferent de domeniul de activitate, pot fi consultate și procurate prin Centrul Zonal ASRO din cadrul Camerei de Comert și Industrie Iași.