Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Alina Grădinariu
În continuarea articolului precedent referitor la atestarea producătorilor din industria mobilei, detaliem cu privire la procedura atestării, conform cu prevederile Regulamentului de atestare a producătorilor din industria mobilei, aprobat prin Ordinului Ministerului Apelor și Pădurilor nr. 946/2018 și modificat în aprilie 2019 prin Ordinul nr. 613/2019.
Dintre documentele necesare în vederea atestării, prevăzute la art. 13 din Regulament evidențiem:
– situația asigurării cu personal de specialitate angajat pe durata de valabilitate a certificatului de atestare pentru activitatea de fabricare a mobilei; personalul de specialitate angajat în cadrul persoanelor juridice poate fi: tâmplar, maistru, tehnician, subinginer, inginer în domeniul prelucrărilor fizico-mecanice ale lemnului; personalul de specialitate poate fi angajat în cadrul a cel mult două persoane juridice atestate pentru activitatea din domeniul industriei mobilei;
– copie de pe diplomele de absolvire/licență ale personalului de specialitate cu studii medii sau superioare;
– situația asigurării cu utilaje specifice activității de fabricarea mobilei;- declarație pe propria răspundere a administratorului cu privire la volumul mediu anual de lemn fasonat prelucrat în instalații proprii în ultimii 3 ani;
– calculul capacității anuale de prelucrare a lemnului fasonat;
– cazierul judiciar pentru administratorul persoanei juridice, din care să rezulte că nu a fost condamnat pentru fapte privind activitatea profesională specifică sectorului;
– nomenclatorul de produse realizate și imagini ale acestora.
În cazul persoanelor cu studii medii sau superioare de specialitate în domeniul prelucrărilor fizico-mecanice ale lemnului care au calitatea de asociat sau administrator în cadrul persoanei juridice care solicită atestarea, nu mai este necesară copia contractului individual de muncă.
Dosarele de atestare se depun la sediul Asociației Producătorilor de Mobilă din România și se analizează lunar sau ori de câte ori este nevoie, la propunerea președintelui Comisiei.
Procedural, Comisia de atestare inventariază documentele din dosarele prezentate în vederea atestării, analizează dosarele, deliberează în privința solicitărilor și, la final, completează și eliberează certificatele de atestare.
Hotărârile Comisiei sunt aduse la cunoștința celor interesați prin afișarea pe site-ul autorității publice centrale care răspunde de silvicultură în termen de 3 zile lucrătoare de la data încheierii ședinței de atestare. Certificatele de atestare au o valabilitate de 3 ani, cu obligația persoanei juridice de a solicita reatestarea la schimbarea condițiilor pentru care a fost atestată inițial.
În altă ordine de idei, dar rămânând în același segment de activitate, anul 2020 a venit cu puternice efecte negative cauzate de criza COVID-19, inclusiv în cazul producătorilor de mobilier.
Fiind un domeniu orientat preponderent către export, reținem precizările făcute de Asociația Națională a Exportatorilor și Importatorilor din România privind piața internațională a mobilei:
– la jumătatea lunii martie, atunci când a fost instituită starea de urgență și în România, s-a constat o scădere a cererii de produse de mobilier, precum și faptul că s-au închis piețele de desfacere în zonele cele mai afectate, precum: Italia, China, Franța, Germania, SUA;
– unul dintre factorii care au contribuit la scăderea producției este și întârzierea la livrare a materiilor prime, materialelor și accesoriilor, cu privire la care s-au putut constata amânări la livrarea mărfurilor cu 2-4 săptămâni din zone precum Asia, Italia, Austria;
– impactul actual al scăderii cererii de produse de mobilier înregistrat până la a doua jumătate a lunii martie este estimat la circa 25-30% în domeniul mobilierului de lemn și la circa 10% în domeniul mobilierului tapițat;
– se preconizează o scădere a cererii de mobilier de peste 50%, din momentul anunțării măsurilor de restricție specifice, precum și o scădere a afacerilor cuprinsă între 30% și 50%.
În aceste condiții, un factor foarte important pentru supraviețuirea producătorilor autohtoni de mobilier va fi stimularea pieței interne, promovarea prin intermediul magazinelor electronice și derularea unei de conștientizare a cumpărătorilor în privința achiziționării de produse fabricate în România.
De asemenea, importantă este și colaborarea dintre operatorii economici din domeniu, reuniți în structuri asociative, precum Asociația Producătorilor de Mobilă din România. Potrivit Elenei Birtoc, membru în conducerea Asociației: „În România, industria mobilei produce în mare parte pentru piețele externe. Publicul țintă de aici, respectiv HoReCa, spațiile de coworking, magazinele specializate sunt oprite. Faptul că s-au anulat toate expozițiile internaționale, la care mobila românească era prezentă mereu prin intermediul APMR, ne afectează într-o măsură foarte mare. Nu putem spune acuma ce va fi, piața va fi cea care va ordona, în ambele sensuri. Noi trebuie să ne adaptăm, prin marketing și inovație”.