Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Sorin Gheorghiu
Ministerul Afacerilor Interne a emis, în urmă cu o săptămână, un act normativ prin care se reglementează cine trebuie să aplice semnături pe documentele depuse în scopul obținerii avizului sau autorizațiilor de securitate la incendiu.
Este vorba despre Ordinul nr. 66/2020 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind avizarea și autorizarea de securitate la incendiu și protecție civilă, aprobate prin Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 129/2016, act normativ publicat în Monitorul Oficial la data de 8 mai și care va intra în vigoare în 30 de zile de la publicare.
Potrivit actului normativ menționat, cererea de emitere a avizului sau autorizației poate fi depusă în format electronic însoțită de semnătura electronică a investitorului sau beneficiarului.
Totodată, documentația tehnică ce însoțește cererea poate fi depusă, de asemenea, în format electronic, caz în care trebuie să conțină și semnătura tuturor factorilor care concură la proiectarea și verificarea proiectului.
Până acum, prin legislația existentă și aflată în vigoare, nu era stabilit foarte clar cine și ce act trebuie să semneze. Actualele prevederi sunt oportune și necesare, în condițiile în care au existat diverse interpretări legate de persoanele care trebuie să semneze electronic documentațiile.
Așadar, documentele pot fi depuse în continuare în format electronic, la fel ca până acum, însă documentele se semnează fie de beneficiar ori investitor, fie de toate persoanele care participă la proiectare: „Cererea de emitere a avizului sau autorizației poate fi depusă în format electronic însoțită de semnătura electronică a investitorului sau beneficiarului” (art. I, pct. 5), „Documentația tehnică care însoțește cererea poate fi depusă, de asemenea, în format electronic” (art. I, pct. 6).
Ordinul mai clarifică și în privința unor termene procedurale aferente emiterii avizelor și autorizațiilor de securitate la incendiu. Astfel, este prevăzut că termenul de emitere a avizelor este de maximum 15 zile lucrătoare, iar cel de emitere al autorizațiilor este de maximum 30 de zile lucrătoare. Ceea ce clarifică ordinul este că ne referim la zile lucrătoare (anterior, termenele erau tot de 15 și de 30 de zile, dar fără a se fi precizat dacă era vorba de zile calendaristice sau lucrătoare).
De asemenea, solicitantul are dreptul să primească în maximum 5 zile lucrătoare o cerere de completare a documentației depuse, dacă este cazul. Termenul anterior era de cel mult 10 zile.
În fine, mai semnalăm și faptul că actul normativ clarifică și cazul în care se modifică sau se schimbă destinația numai în ce privește anumite părți ale unei construcții fără autorizație de securitate la incendiu, sens în care documentația de avizare trebuie să trateze întreg spațiul, nu numai partea căreia i se schimbă destinația.
Ca excepție de la această regulă, dacă partea de construcție se constituie ca un compartiment de incendiu sau este delimitată prin elemente de construcție similar unui compartiment de incendiu, documentația va privi doar acea parte de construcție, fără să fie necesară o documentație pentru întreaga clădire. În acest caz, în scenariul de securitate la incendiu trebuie să se realizeze o analiză a modului în care modificările sau schimbările destinației influențează întreaga construcție în caz de incendiu.