Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Ilona Vitan
Responsabilitatea socială este un concept utilizat la nivel global mai ales în ultimul deceniu și care se referă la felul cum o organizație înțelege să răspundă nevoilor comunității din care aceasta face parte. Cunoscută sub denumirea de corporate social responsibility (CSR) sau responsabilitatea socială a întreprinderii (RSI), la început noțiunea era axată în principal pe acțiuni filantropice, cum ar fi donațiile, sponsorizările sau tot felul de acțiuni organizate în scop caritabil.
Pe parcurs, au intervenit și alte aspecte, cum ar fi relațiile de muncă, practicile de lucru echitabile, protecția consumatorilor, protecția mediului înconjurător, drepturile omului, combaterea fraudelor financiare sau a corupției. În anul 2007, International Organization for Standardization (ISO) a lansat inițiativa standardizării acestui concept uzitat pe scara largă, elaborând un standard cu aplicabilitate internațională – ISO 26000 -, acesta fiind preluat la nivel național ca standard român intitulat SR ISO 26000:2011 Linii directoare privind responsabilitatea socială. Acest standard este util tuturor organizațiilor private sau publice, mari sau mici și detaliază modul în care acestea pot sprijini comunitățile în care acestea activează.
Standardul definește șapte principii ale responsabilității sociale, care vizează: răspunderea pe care organizația o are asupra societății, asupra economiei, impactul asupra mediului, transparența deciziilor și activităților organizației, comportamentul etic, respectul pentru interesul părților interesate, respectul față de ordinea de drept, respectul fața de statul de drept și față de normele de comportament internaționale, respectul pentru drepturile omului.
Funcție de specificul și beneficiul organizației, programele de responsabilitatea socială a întreprinderii pot fi împărțite în mai multe tipologii cum ar fi sănătatea, educația, mediul sau categoriile sociale defavorizate. Modalitățile prin care se pot derula aceste programe sociale sunt de felul celor: provocarea unei cauze, marketingul social, acțiuni în sensul protecției mediului, practici de afaceri centrate pe interesul consumatorului.
La nivel internațional se pregătește o propunere de revizuire și de actualizare a acestui standard cu o serie de concepte noi cum ar fi economia circulară, finanțarea și achizițiile durabile și se propune dezvoltarea unor ghiduri de implementare pentru a sprijini integrarea responsabilității sociale în toate tipurile de organizații.
SR ISO 26000:2011 Linii directoare privind responsabilitatea socială – standardul prezintă linii directoare pentru toate tipurile de organizații privind conceptele, termenii, definițiile, caracteristicile, principiile și practicile, temele principale și domeniile de acțiune ale responsabilității sociale, integrarea, implementarea și promovarea unui comportament social responsabil în organizații precum și pentru comunicarea angajamentelor, performanțelor și altor informații privind responsabilitatea socială.
Standardele, indiferent de domeniul de activitate, pot fi consultate și procurate prin Centrul Zonal ASRO din cadrul Camerei de Comert și Industrie Iași.