Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Sorin Gheorghiu
Guvernul are în vedere modificarea normelor metodologice de aplicare a OUG nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii – IMM Invest România. Reamintim că a trecut aproape o lună de la lansarea programului guvernamental de garantare în numele și în contul statului, precum și a schemei de ajutor de stat asociată acestuia, pentru acordarea de facilități de garantare de către stat pentru creditele acordate întreprinderilor mici și mijlocii, cu costuri de finanțare și garantare zero, privind lichidități pentru capital de lucru și investiții.
Astfel, Ministerul Finanțelor consideră că, la acest moment, ținând cont de faptul că programul a trecut într-o nouă etapă, respectiv cea de aprobare a creditelor de către finanțatori și de transmitere a analizei solicitărilor de garantare, se impun recalibrări ale mecanismului, ceea ce implică intervenții cadrului legal incident.
Modificările au în vedere eliminarea unor bariere operaționale constatate, renunțarea la cerința de instituire a ipotecii legale asupra universalității de bunuri mobile și imobile aparținând debitorului și la ipotecile convenționale constituite de terții garanți, ca parte integrantă din structura de garanții a creditelor garantate în cadrul programului. Modificarea a avut în vedere o simplificare a proceselor și, concomitent, derivă din faptul că monitorizarea și actualizarea bunurilor care intră sub incidența ipotecii asupra universalității de bunuri apar ca fiind imposibile după ce creditul garantat în cadrul programului a fost pus la dispoziția beneficiarului.
De asemenea, se are în vedere ca certificatul de atestare fiscală să se transmită de către instituția de credit finanțatoare, plecând de la ideea că datele obținute de bancă și de FNGCIMM provin din baza de date gestionată de Ministerul Finanțelor. Doar în situația în care valabilitatea certificatului de atestare fiscală expiră până la data aprobării garanției, consultarea se va realiza de către FNGCIMM prin utilizarea acordului beneficiarului. Prin aceasta, se urmărește fluidizarea procesului de analiză în acordarea garanțiilor, precum și reducerea timpului de staționare a documentațiilor de garantare. Timpul prevăzut pentru răspuns după consultarea bazei de date în vederea emiterii certificatului de atestare fiscală este de până la 4 zile, interval în care solicitarea de garantare staționează în starea de analiză în cadrul FNGCIMM.
Totodată, se are în vedere modificarea art. 16, vizând situația practică a finanțărilor a căror rambursare se face în baza unui grafic, în cazul cărora nu este necesară notificarea FNGCIMM.
În ceea ce privește aprobarea, respectiv respingerea cererii de plată a garanției, se propune introducerea unor prevederi referitoare la asumarea de către instituția de credit a obligației cu privire la verificarea destinației creditelor pentru realizarea de investiții și urmărirea utilizării finanțării pe faze de execuție, conform proiectului de investiții și detaliilor de execuție.
Se propune introducerea unei reglementări potrivit căreia ipotecile legale se individualizează în contractul de garantare.