Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Alina Grădinariu
Dacă în urmă cu câteva luni prezentam cele trei momente în care administratorul unei societăți comerciale este obligat să depună la Oficiul Registrului Comerțului declarația privind beneficiarul real al persoanei juridice, în condițiile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, venim acum cu câteva informații suplimentare despre acest subiect.
Astfel, din cuprinsul prevederilor OUG nr. 70/2020, reținem că termenul de depunere a declarației privind beneficiarul real se prelungește până la data de 1 noiembrie 2020 și că declarația privind beneficiarul real poate avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și poate fi transmisă la Oficiul Registrului Comerțului fără nicio altă formalitate, prin mijloace electronice, cu semnătura electronică sau prin servicii de poștă și curier; declarația privind beneficiarul real poate fi și în formă autentică, certificată de avocat sau dată la oficiul registrului comerțului.
În același timp, semnalăm și faptul că există, în plin proces legislativ, un proiect de lege pentru simplificarea procedurii de declarare a beneficiarului real al unor persoane juridice prin modificarea și completarea Legii nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și prin modificarea Ordonanței de Guvern nr.26/2000 cu privire la asociații și fundații.
În expunerea de motive, inițiatorii au arătat că transpunerea în Legea 129/2019 a Directivei europene privind combatere spălării banilor nu a făcut decât să genereze o birocrație adițională nesolicitată de Directivă, birocrație tradusă prin îngreunarea activității persoanelor juridice, generarea unor costuri suplimentare operatorilor economici (autentificarea declarației privind beneficiarul real al persoanei juridice la notariat). În acest sens, au venit cu propunerea adoptării unei soluții similare cu cea a altor state din UE, respectiv înscrierea din oficiu a beneficiarilor reali acolo unde entitățile vizate au în componență doar persoane fizice, neexistând o altă persoană juridică interpusă între entitate și beneficiarul real.
Așa cum se arată în continuare în proiect, pentru aceste entități unde beneficiarul real este o persoană fizică, el rezultând din însăși componența persoanei juridice, se evită obligația de a depune niște declarații care nu conțin alte informații decât cele existente deja în evidențele autorităților sau în documentele depuse la înmatriculare/modificare.
Așadar, prin acest proiect se urmărește eliminarea dublării declarațiilor care nu aduc o informație nouă registrelor ținute de instituțiile publice, creând doar birocrație și costuri suplimentare atât pentru entitățile vizate cât și pentru autorități.
Pe cale de consecință, s-ar excepta de la depunerea declarațiilor de beneficiar real entitățile formate doar din persoane fizice și s-ar elimina depunerii anuale a acestei declarații, având în vedere obligația mai puternică de a depune declarația oricând intervine o schimbare. În acest fel, se preconizează o scădere semnificativă a operațiunilor birocratice și a costurilor inutile impuse persoanei juridice formate doar din persoane fizice, ar ușura procedura de înmatriculare a entităților și ar ușura derularea afacerilor.
În subsidiar, mai amintim două dintre facilitățile de care puteți încă beneficia în raport cu Registrul Comerțului, în conformitate cu dispozițiile OUG nr. 70/2020:
– pe o perioadă de 6 luni de la data încetării stării de urgență, declarațiile pe proprie răspundere care se anexează la cererea de înregistrare/alte cereri pot avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și pot fi transmise la Oficiul Registrului Comerțului fără nicio altă formalitate, prin mijloace electronice, cu semnătura electronică sau prin servicii de poștă și curier; declarațiile pe proprie răspundere pot fi și în formă autentică, certificată de avocat sau date la Oficiul Registrului Comerțului.
– pe o perioadă de 6 luni de la data încetării stării de urgență, specimenul de semnătură, acolo unde legea prevede, se transmite la Oficiul Registrului Comerțului legalizat de notarul public sau certificat de avocat ori sub forma unui înscris sub semnătură privată, fără nicio altă formalitate sau se poate da la Oficiul Registrului Comerțului.