Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Sorin Gheorghiu
Este de necontestat faptul că utilizarea rețelelor sociale, în general, conferă avantaje certe în privința promovării, capitalului de imagine și poziționării pe piață a afacerilor.
În privința promovării prin intermediul uneia dintre cele mai populare rețele sociale, Facebook, aveți posibilitatea de a vă construi o pagină și/sau un grup. În general, o pagină este un profil public care permite afacerii să-și prezinte serviciile și produsele. Pe de altă parte, un grup este o facilitate axată pe comunitate, care adună laolaltă oameni cu interese comune legate de subiectele propuse în cadrul grupului.
În decursul timpului, părea că pagina este net detașată în fața grupului, din punct de vedere al rezultatelor benefice pentru promovarea afacerii. Dar, deși încă nu s-ar putea spune că cele două facilități au ajuns la un echilibru, grupul a recuperat mult din decalaj. Astfel, ajungem la întrebarea: pentru o afacere la început de drum, ce ar fi mai potrivit – o pagină sau un grup de Facebook?
Pagina se reflectă mai bine decât grupul în rezultatele obținute în urma căutărilor pe Google. De regulă, veți găsi primele rezultate conducând către acel site și pagina de Facebook, eventual și către bloguri (dacă există), dar nu și către grupul de Facebook respectiv.
Pagina de Facebook corespunde mai bine așteptărilor consumatorului. Dacă dați o căutare pe Facebook, este posibil să obțineți mai multe rezultate (pagini, grupuri, conturi individuale etc.) și, mai mult decât atât, Facebook vă oferă opțiunea de a filtra rezultatele în funcție de aceste tipuri. Tendința observată în rândul utilizatorilor este de a găsi informațiile filtrând cu precădere pe criteriul „pagină”. În general, utilizatorii de internet vor căuta cel mai probabil site-ul sau pagina de Facebook, mult mai rar un grup.
Pe de altă parte, grupul este mai bun pentru a crea o comunitate mai „reală”, mai inter-personală. Membrii din cadrul unui grup pe Facebook tind mai bine să relaționeze între ei, fiind animați de interese comune specifice acelui grup. Ca atare, se creează o mai bună comunicare între membrii grupului. Când utilizatorii se alătură unui grup pe Facebook, ei vor primi notificări de fiecare dată când un alt membru postează ceva. Acest lucru permite membrilor grupului să fie informați cu privire la orice activitate care se întâmplă. În consecință, veți obțineți un feedback mai bun prin intermediul grupului decât prin cel al paginii de Facebook. De altfel, având la bază această constatare, și Facebook a început să încurajeze firmele să-și creeze grupuri în rândul clienților/consumatorilor/admiratorilor.
Se poate spune, deci, că pagina de Facebook este orientată către afacerea în sine, în timp ce grupul este orientat către interesele clienților. Pagina este folosită pentru a promova afacerea, produsele sau serviciile acesteia. Pe pagină, singurul generator de conținut evident este afacerea în sine. Utilizatorii care accesează pagina pot fi considerați mai degrabă pasivi, deoarece interacționează doar cu conținutul primit. Prin urmare, pagina de Facebook este orientată către afacere, are rolul de a plasa produsele și de a răspunde la întrebările utilizatorilor.
În schimb, grupul de Facebook nu este utilizat în mod direct și evident pentru promovare, ci mai mult pentru discuții despre anumite subiecte. Utilizatorii se alătură grupului pentru a învăța sau a ști mai multe despre o anumită categorie (întreagă) de produse sau servicii. Membrii grupului sunt nu pasivi, ci activi, deoarece li se permite să participe la orice conversație și, de asemenea, să inițieze noi discuții.
Publicitatea și informațiile despre tendință reprezintă două caracteristici care înclină balanța în favoarea paginii. Datorită faptului că pagina este orientată spre afacerea în sine, aceasta are la dispoziție mai multe caracteristici decât grupul. Două dintre cele mai importante sunt: informațiile despre tendință și publicitatea. Crearea unei pagini Facebook oferă acces la date care vă pot ajuta să înțelegeți mai bine performanțele activităților și utilizatorii fideli. De asemenea, spre deosebire de grup, pagina și conținutul acesteia pot fi promovate cu anunțuri pentru a atrage mai multă audiență, în încercarea de a atrage utilizatori noi. Dar această publicitate se va lupta pe net cu alte campanii (ale altora) care urmăresc, la rândul lor, să câștige prim-planul atenției. În schimb, prin administrarea unui grup pe care vi l-ați creat și fidelizat, veți avea siguranța că ceea ce difuzați în interiorul grupului va ajunge negreșit la fiecare membru.
Alte argumente pro și contra fiecărei opțiuni: o pagină poate fi creată și actualizată ușor, poate fi personalizată așa cum vă doriți și se poate integra cu motorul Google în privința căutărilor, însă e greu să-și îmbunătățească traficul în mod organic (în lipsa unei campanii plătite de promovare), nu se auto-susține și nu este foarte generoasă în privința interacțiunii, a conversației dintre utilizatori; la rândul său, grupul coagulează mai bine o comunitate de utilizatori/admiratori/clienți, se auto-susține prin faptul că membrii pot, la rândul lor, să recomande și să atragă alți membri, dar nu se integrează foarte bine cu motoarele de căutare.
Greu de ales între una și alta? Alegeți-le pe ambele: creați-vă o pagină de Facebook unde să vă prezentați produsele/serviciile, campaniile, noutățile etc. și, în paralel, un grup în care să atrageți persoane care sunt interesate de acea categorie produse/servicii, să inițiați discuții pe marginea unor aspecte particulare, avantaje, mod de utilizare, recomandări etc., poziționându-vă astfel în rândul consumatorilor nu doar ca strict urmărind profitul, ci utilizarea unui anumit produs (de exemplu) în mod conștient și responsabil.