Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Lazar Gheorghe
Apariția OUG nr. 30/2020 sprijina intr-o anumita masura afacerile care au trebuit să-și suspende activitatea ca urmare a pandemiei determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 Potrivit OUG nr. 30/2020 pe perioada situației de urgență instituită prin Decretul nr. 195/2020.
În vederea acordării, conform prevederilor O.U.G. nr. 30/2020, modificată și completată prin O.U.G. nr. 32/2020, a sumelor necesare plăţii indemnizaţiei de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat ce se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut pentru angajații ale căror contracte de muncă au fost suspendate potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii,
Angajatorii trebuie să depună, prin intermediul platformei aici.gov.ro, următoarele documente conform modelelor aprobate prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale şi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I:
a) cerere semnată şi datată de reprezentantul legal;
b) declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal al angajatorului;
c) lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizaţie, asumată de reprezentantul legal al angajatorului.
Contractul individual de muncă poate fi suspendat din inițiativa angajatorului în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare (art. 52, alin. 1, lit c, Codul Muncii). Pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare, salariații trebuie să se afle la dispoziția angajatorului, acesta având oricând posibilitatea să dispună reînceperea activității.
Angajatorul nu este obligat să suspende toate contractele individuale de muncă existente la nivelul societății, ci poate suspenda un număr limitat de contracte individuale de muncă, în funcție de specificul activității.
În ceea ce privește salariile datorate în astfel de circumstanțe, pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare a activității, salariații implicați în activitatea redusă sau întreruptă, care nu mai desfășoară activitate, beneficiază de o indemnizație, plătită din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, cu excepția situațiilor în care s-a redus programul de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână.
In conformitate cu prevederile art.3, alin.(2), lit.o) și art.4, alin.(1), lit.e) din HG 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților (Revisal), cu modificările și completările ulterioare, perioada, cauzele de suspendare și data încetării suspendării contractului individual de muncă, cu excepția cazurilor de suspendare în baza certificatelor medicale, se completează în Revisal și se transmit către Inspectoratul Teritorial de Muncă cel târziu în ziua anterioară datei suspendării/datei încetării suspendării, cu excepția situației absențelor nemotivate când transmiterea în registru se face în termen de 3 zile lucrătoare de la data suspendării.
Potrivit specificațiilor aplicației Revisal, care se găsesc pe site-ul Inspecției Muncii, referitor la înregistrarea datei de încetare contract/suspendare/detașare este menționat faptul că „data de încetare a suspendării/detașării se înregistrează cu valoarea aferentă zilei următoare ultimei zile în care contractul a fost suspendat/detașat. Astfel, dacă suspendarea/detașarea încetează la termen, data de încetare a suspendării/detașării se înregistrează cu valoarea aferentă zilei următoare datei de sfârșit a suspendării/detașării.”
Ca exemplu concret, dacă suspendarea contractului individual de muncă este efectuată pentru perioada 1 aprilie-14 mai 2020, vom avea de înregistrat în Revisal:
– data început suspendare = 01.04.2020 (prima zi de suspendare a contractului);
– data sfârșit suspendare = 14.05.2020 (ultima zi de suspendare).
Înregistrarea se face cel târziu până la data de 31.03.2020.
La încetarea suspendării, se înregistrează acest lucru în Revisal cu:
– data încetare suspendare = 15.05.2020.
Înregistrarea se face cel târziu până la data de 14.05.2020.
În concluzie, data de sfârșit a suspendării este ultima zi de suspendare a contractului individual de muncă (în exemplul nostru, 14.05.2020), iar data de încetare a suspendării este prima zi de lucru după perioada de suspendare (în exemplul nostru, 15.05.2020).
Prezentăm mai jos principalele înregistrări contabile conform Ordinului nr. 1.802/2014 :
Înregistrarea contribuțiilor sociale datorate pentru indemnizațiile pentru șomaj tehnic suportat din bugetul asigurărilor pentru șomaj:
C.A.S. 25%
421.2 Personal – salarii datorate | = | 4315.2 Contribuția de asigurări sociale | Suma calculată |
C.A.S.S. 10%
421.2 Personal – salarii datorate | = | 4316.2 Contribuția de asigurări sociale de sănătate | Suma calculată |
Impozit pe salarii 10%
421.2 Personal – salarii datorate | = | 444.2 Impozitul pe venituri de natura salariilor | Suma calculată |
Observații
CAM 2,25% nu se datorează pentru indemnizațiile pentru șomaj tehnic decontate din bugetul asigurărilor pentru șomaj.
Recunoașterea sumelor primite din bugetul asigurărilor pentru șomaj
În ceea ce privește modul de recunoaștere a sumelor primite din bugetul asigurărilor pentru șomaj, considerăm că recunoasterea corectă este ca angajatorul, persoană juridică, să înregistreze toată suma de natură salarială datorată salariatului (inclusiv partea din șomajul tehnic nesuportată pe costurile angajatorului, ci din bugetul asigurărilor pentru șomaj), iar sumele rambursate din buget să fie reflectate ca fiind un venit din subvenții de exploatare.
Relevant pentru momentul recunoașterii, Ordinul nr. 1.802/2014 precizează că subvențiile guvernamentale care urmează a fi primite drept compensație pentru cheltuieli sau pierderi deja suportate sau în sensul acordării unui ajutor financiar imediat entității, fără a exista costuri viitoare aferente, trebuie recunoscute în contul de profit și pierdere în perioada în care acestea devin creanță.
În luna pentru care angajatorul solicită indemnizația suportată din bugetul asigurărilor de șomaj, înregistrarea aferentă este:
4452 Împrumuturi nerambursabile cu caracter de subvenție | = | 7414 Venituri din subvenții de exploatare pentru plata personalului |
5121 Conturi la bănci în lei | = | 4452 Împrumuturi nerambursabile cu caracter de subvenție | Suma aprobată pentru rambursare |
În situația în care angajatorul nu a plătit salariaților indemnizația pentru șomaj tehnic ce se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, în termen de 3 zile lucrătoare, acesta are termen să plătească salariaților indemnizația netă pentru șomaj tehnic suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj.
Conform Ordinului nr. 1802/2014, veniturile din subvenții de exploatare, altele decât cele aferente cifrei de afaceri nete, se prezintă în contul de profit și pierdere ca o corecție a cheltuielilor pentru care au fost acordate sau ca elemente de venituri.
Deoarece rambursarea indemnizațiilor nete se face, în acest moment în baza unei declarații pe proprie răspundere, există riscul ca, la un control viitor, angajatorul să fie nevoit să ramburseze o parte sau integral sumele primite de la bugetul asigurărilor pentru șomaj.
Potrivit art. XI alin. (7) din OUG nr. 30/2020 cu modificările și completările ulterioare, termenul de plată și declarare a obligațiilor fiscale prevăzute conform alin. (5) este data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj. Astfel, obligațiile fiscale aferente indemnizațiilor de somaj tehnic se declară și se plătesc în conformitate cu aceste prevederi legale. Concret, pentru sumele încasate de angajatori în luna aprilie, obligațiile fiscale se declară și se plătesc până la data de 25 mai.