Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Lazar Gheorghe
1. Înregistrarea in scopuri de TVA prin opțiune
Inregistrarea în scopuri de TVA prin opțiune se poate realiza doar în cazul în care societatea nu a depășit, în anul în curs, plafonul de scutire de 300.000 lei și optează pentru taxare-urmează a desfășura activități impozabile-devine plătitor de TVA.
Înregistrarea în scopuri de TVA prin opțiune se regăsește în Codul fiscal la art. 316, alin (1), lit c):
(1) Persoana impozabilă care are sediul activității economice în România și realizează sau intenționează să realizeze o activitate economică ce implică operațiuni taxabile, scutite de taxă pe valoarea adăugată cu drept de deducere și/sau operațiuni rezultate din activități economice pentru care locul livrării/prestării se consideră ca fiind în străinătate, dacă taxa ar fi deductibilă, în cazul în care aceste operațiuni ar fi fost realizate în România conform art. 297 alin. (4) lit. b) și d), trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA la organul fiscal competent, după cum urmează:
c) dacă cifra de afaceri realizată în cursul unui an calendaristic este inferioară plafonului de scutire prevăzut la art. 310 alin. (1), dar optează pentru aplicarea regimului normal de taxă;
Persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA vor completa formularul: “Declarație pe propria răspundere pentru înregistrarea în scopuri de TVA”
Declarația pe propria răspundere se completează cu ajutorul programului de asistență disponibil pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală și se depune prin transmiterea fișierului PDF, semnat cu certificat digital calificat, prin mijloace electronice de transmitere la distanță.
Declarația pe propria răspundere cu semnăturile olografe ale administratorilor și asociaților persoanei impozabile se scanează, se arhivează într-un fișier ZIP și se atașează la fișierul PDF.
Persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA prin opțiune depun la organul fiscal competent, împreună cu declarația de mențiuni-formular 010, dovada transmiterii declarației pe propria răspundere invocată anterior.
Persoanele impozabile care depun declarația pe propria răspundere fără erori de validare nu se încadrează în categoria persoanelor impozabile care prezintă risc fiscal ridicat.
Organul fiscal va emite Decizia prin care se aprobă solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA în ziua depunerii solicitării de către contribuabil.
În termen de 15 zile de la data depunerii solicitării de înregistrare în scopuri de TVA compartimentul de evaluare va verifica datele înscrise în declarația pe propria răspundere.
În cazul în care, în urma verificărilor efectuate se constata că informațiile înscrise în declarația pe propria răspundere nu corespund datelor disponibile în evidențele organului fiscal, va fi informată Direcția generală antifraudă fiscală, în vederea dispunerii măsurilor ce se impun.
În cazul în care persoanele impozabile care optează să se înregistreze în scopuri de TVA nu depun odată cu declarația de mențiuni – formular 010 și dovada transmiterii declarației pe propria răspundere, fără erori de validare, se aplică procedura privind evaluarea riscului fiscal pentru persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA.
In urma aparitiei HOTĂRÂRII Nr. 340/2020 din 30 aprilie 2020, pentru modificarea şi completarea titlului VII “Taxa pe valoarea adăugată” din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, Nu se mai depune acea Declarație pe proprie răspundere.
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal pentru societățile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA conform HG 340/2020 sunt prevazute in Anexa 5 si Anexa 6 la prezenta HG.
2. Efectuarea plăţii prin ordinul de plată multiplu electronic (OPME) de către operatorii economici şi alte entităţi decât instituţii publice
Ordinul de plată multiplu electronic (OPME) poate fi utilizat de operatorii economici (agenţii economici) şi alte entităţi decât instituţii publice pentru efectuarea de plăţi online din conturile deschise la unităţile Trezoreriei Statului. Se poate utiliza incepand cu 21.04.2020.
Condiţii pentru utilizarea OPME
Formularul “Ordin de plată multiplu electronic (OPME)”:
– se descarcă de pe site-ul mfinante.gov.ro, Sistemul naţional de raportare Forexebug – Informaţii publice – Formulare sau poate fi pus la dispoziţie de către unităţile teritoriale ale Trezoreriei statului;
– se depune on-line prin intermediul serviciului “Depunere declaraţii”,
– se validează cu respectarea Procedurii de depunere on-line, validare şi procesare a “Ordinului de plată multiplu electronic (OPME)”, aprobată prin Ordinul MFP nr. 517/2016 pentru aprobarea de proceduri aferente unor module care fac parte din procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare – Forexebug, cu modificările şi completările ulterioare iar recipisele aferente depunerii şi validării/respingerii ordinului de plată multiplu electronic (OPME) se vizualizează prin Spaţiul privat virtual (SPV), secţiunea Mesaje.
Baza legală:
Ordinul Ministerului Finanţelor Publice 1819/2020 pentru modificarea şi completarea art. 6^1 din Normele metodologice privind utilizarea şi completarea ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT) şi a ordinului de plată multiplu electronic (OPME), aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 246/2005, precum şi pentru completarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între Ministerul Finanţelor Publice/organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 660/2017