Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Autor: Ilona Vitan
În lumea afacerilor, colaborarea reprezintă un element esențial, construirea relațiilor de afaceri bazate pe încredere fiind un element cheie în obținerea succesului pe termen lung.
Avantajele colaborării în lumea afacerilor constau în generarea de idei inovatoare, la costuri reduse (prin eficiență) și nu în ultimul rând la accesul la noi tehnologii și servicii.
Managementul relațiilor de afaceri (MRA) reprezintă de fapt o abordare formală a înțelegerii și definirii, dar și a sprijinirii activităților între afaceri legate prin rețele de afaceri. Managementul relațiilor de afaceri constă în cunoștințele, abilitățile și competențele care favorizează o relație productivă între o firmă (de exemplu, specializată pe resurse umane, financiar, IT) și partenerii de afaceri, fiind un domeniu de aplicare mai mare decât o strictă legătură care aliniază interesele de afaceri cu produsele IT.
Scopul unei relații de afaceri este discret și cuantificabil, modelul managementul relațiilor de afaceri trebuind să încerce să modeleze și să cuantifice reputația dar și încrederea.
Fiecare relație de afaceri și fiecare interacțiune în cadrul ei contribuie la reputație, reputație ce atenuează riscul și va reduce fricțiunea în procesele de afaceri, deoarece se cunoaște deja că preocuparea pentru reputație stimulează buna conduită și creșterea încrederii. Însă, absența încrederii va face ca o relație de afaceri să eșueze, astfel că încrederea crește eficiența și permite rezolvarea eventualelor conflicte.
Ținând cont de toate aceste aspecte, experții din standardizare au publicat un nou standard pentru a veni in sprijinul companiilor să-și dezvolte spiritul de cooperare, de colaborare, respectiv au elaborat standardul ISO 44001:2019 intitulat Sisteme de management al relațiilor de afaceri colaborative. Cerințe și cadru de lucru – standard ce a fost preluat și de organismul nostru național de standardizare.
Scopul acestui standard este să contribuie la stabilirea și îmbunătățirea relațiilor de afaceri, atât în cadrul firmelor/organizațiilor, cât și între acestea, furnizează informații despre componentele generale ale unui sistem de management pentru operațiunile necesare unei afaceri, concentrându-se pe cerințele unui cadru strategic privind identificarea, dezvoltarea și managementul eficient al relațiilor de colaborare.
Acest standard este un instrument eficient care vine să sprijine companiile în a beneficia în mod profitabil din colaborările lor, reprezentând un document tehnic cadru care oferă un punct de vedere profesionist, pentru a ajuta companiile să își dezvolte spiritul de colaborare.
Așa după cum este el definit, standardul SR ISO 44001 sprijină companiile în stabilirea și îmbunătățirea relațiilor de colaborare în cadrul și între firme/organizații, aplicabil entităților publice și private, de toate dimensiunile, de la marile corporații multinaționale și organizații guvernamentale, la organizațiile non-profit și IMM-uri. Poate fi aplicat la diferite niveluri, de exemplu: o singură utilizare (inclusiv unitatea operațională, divizia operațională, proiectul sau programul unic, fuziunile și achizițiile); o anumită relație (inclusiv relații unu-la-unu, alianțe, parteneriate, clienți ai afacerilor, asociere mixtă); mai multe relații identificate (inclusiv alianțe cu mai mulți parteneri, consorții, asocieri mixte, rețele, aranjamente ale întreprinderii extinse și lanțuri de aprovizionare întregi); aplicare completă în întreaga organizație pentru toate tipurile de relații identificate.
Organizațiile pot duce orientările la un alt nivel cu ajutorul unui alt standard recent publicat, respectiv ISO 44002 intitulat Sisteme de management al relațiilor de afaceri colaborative. Orientări privind implementarea standardului ISO 44001 – standard ce oferă cunoștințe aprofundate și înțelegerea cerințelor standardului ISO 44001 pentru a ajuta companiile să îl implementeze în cel mai eficient mod. Acesta oferă linii directoare specifice pentru stabilirea, dezvoltarea și gestionarea relațiilor cu terțe părți, utilizând ciclul de viață în opt etape descris în ISO 44001. Toate aceste repere esențiale permit organizațiilor să integreze cu succes ISO 44001 în sistemele, procesele și procedurile lor de administrare existente, pentru a optimiza avantajele colaborării.
Standardele, indiferent de domeniul de activitate, pot fi consultate și procurate prin Centrul Zonal ASRO din cadrul Camerei de Comert și Industrie Iași.