Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Resursele umane sunt probabil unul dintre aspectele mai complicate ale conducerii unei mici afaceri. Complexitatea de a lucra cu oameni nu se potrivește frumos pe o foaie de calcul. Cu toate acestea, domeniu resurselor umane este incredibil de important; salariile și beneficiile angajaților reprezintă o mare parte din cheltuielile de funcționare ale unei întreprinderi.
Angajații sunt unul dintre cele mai mari active ale unui Start UP. Trebuie să protejați și să gestionați acest activ.
Ce trebuie să știți despre resursele umane.
Managementul resurselor umane (HRM) se ocupă de angajații dvs., indiferent dacă este vorba de recrutare, management sau alte forme de direcție și asistență. HR-ul va fi adesea responsabil de (printre altele):
HR are o mare responsabilitate. Acestea au un efect uriaș asupra culturii și mediului de la locul de muncă, stabilind tonul pentru modul în care angajații comunică, soluționează litigiile și lucrează între ei. Unele întreprinderi mici preferă să externalizare o componentă mare a resurselor umane, dar nu există o posibilitate de delegare completă a managementului resurselor umane.
HR-ul este plin de legi și reglementări, ceea ce face parte din motivul pentru care întreprinderile mici încetează adesea să se ocupe de acestea. În general, pentru companiile cu mai puțin de 50 de angajați, există trei lucruri de bază pe care trebuie să le implementați pentru a acoperi un minim:
Trebuie să păstrați câteva dosare specifice pentru fiecare angajat din afacerea dvs. Acestea sunt:
Dosarul general al angajaților: acesta este un fișier pe care îl creați în beneficiul dvs. Conține orice documentație asociată cu acel angajat pe care ați colectat-o în timpul petrecut alături de dvs. Aceasta include CV-uri, rapoarte, acțiuni disciplinare, verificarea instruirii, evaluări, detalii privind salarizarea și așa mai departe. Veți folosi acest fișier des.
Dosar medical al angajaților: aceste dosare vor conține note de la medici, informații privind dizabilitățile și orice informații medicale pe care le aveți asupra unui angajat. Deoarece aveți de-a face cu informații medicale, trebuie să protejați și să protejați aceste fișiere de alții. De aceea acestea sunt separate de fișierele generale. Asigurați-vă că le păstrați într-un loc închis și sigur.
Dosare privitoare la protecția muncii. Acestea sunt informații foarte importante guvernate de o legislație specifica. Asigurați-va ca informați/instruiți angajații si ca aceștia au cunoștință de normele privitoare la protecția muncii.
A avea un regulament este o obligație legala. Regulamentul dvs. are două scopuri importante: să anunțați angajații dvs. la ce vă așteptați de la ei și să vă protejați afacerea în caz de dispută.
Un Regulament al angajaților poate fi atât de simplu sau de complex pe cât doriți, dar există câteva abordări generale, în funcție de natura afacerii dvs., pe care trebuie să le luați în considerare. Manualul dvs. ar putea include:
Reguli cu privire la confidențialitate Unele industrii vor beneficia de faptul că angajații semnează contracte de nedivulgare, dar nu se aplică tuturor întreprinderilor. Dacă aveți secrete comerciale de protejat, folosiți-l.
Politici anti-discriminare: Ai includeți toate prevederile legale dar si tot ceea ce vi se pare important cu privire la nediscriminarea la locul de munca.
Siguranță și securitate: stabilește-ți politicile cu privire la modul în care îi vei face pe angajați să se simtă în siguranță la locul de muncă, atât fizic cât și emoțional De asemenea, ar trebui să includeți ceea ce vă așteptați de la angajații dvs. în acest sens, inclusiv utilizarea parolelor pe computere, blocarea ușilor, utilizarea dispozitivelor mobile pentru a face fotografii colegilor de muncă sau în birou și publicarea acelor fotografii online sau raportarea unui comportament amenințător.
Compensație și beneficii: definiți beneficiile pe care le oferiți angajaților dvs., atât cele impuse de lege, cât și altele care sunt unice pentru afacerea dvs. Anunțați-i cum să primească beneficiile și ce li se cere. Descrieți nivelul salariului sau al compensației și ce este nevoie pentru a ajunge acolo.
Planificări de lucru, concedii și concedii: includeți politica afacerii dvs. cu privire la programări, absențe, durată, concediu și concediu, absenteism, solicitări speciale, etc. Dacă permiteți munca la domiciliu sau telemunca, indicați clar ce este acceptabil. Chiar dacă aveți un program de lucru „flexibil”, trebuie să notați orice așteptări aveți de la angajații dvs.
Standarde de conduită: acestea pot include codul vestimentar, comportamentul, utilizarea online și computerul în timpul orelor de lucru, utilizarea dispozitivelor mobile în timpul orelor de lucru, etica, aspectele legale și alte subiecte similare. Descrieți repercusiunile încălcării standardului de conduită, astfel încât angajații să o vadă în scris. Acest lucru este necesar dacă apare o problemă mai târziu.
Informații generale privind ocuparea forței de muncă
Informații generale privind ocuparea forței de muncă: afacerea dvs. va avea propriile politici și proceduri, în afară de ceea ce prevede legea. Definiți în mod clar care sunt politicile dvs. privind etica muncii, promoțiile, recenziile angajaților, încetarea, recomandările, evidența angajaților etc.
Asigurați-vă că angajatul dvs. a primit o copie, a citit-o și semnează o declarație prin care recunoaște că a primit, a citit și a înțeles regulamentul . Puneți acea declarație în dosarul lor. Faceți o copie a regulamentului, fie digital, fie pe hârtie, disponibilă tuturor angajaților pentru referință, atunci când au nevoie de el.
Specialiștii definesc cateva greșeli frecvente în domeniul resurselor umane. Aceste greșeli pot costa afacerea dvs. pe termen lung, atât în bani, cât și în timp pierdut.
Angajat nepotrivit postului: întreprinderile mici sunt victime ale ocupării posturilor deschise cu orice persoană pe care o găsesc. Nu au banii sau capacitatea de a face verificări de fond ample sau proceduri de angajare. Persoana greșită va cauza probleme și în cele din urmă va trebui înlocuită.
Fără fise de post ale locuri de muncă: Cele mai multe afaceri la start considera pozitiv ideea descrierilor de post „deschise”, dar este mai bine să le spui angajaților tăi în mod specific ce te aștepți de la ei. Nu poți angaja persoana potrivită dacă nu știi slujba specifică pe care vrei să o facă.
Fără documentație de performanță: toate recenziile de performanță, reuniunile și problemele trebuie să fie documentate, indiferent dacă sunt bune sau rele. Dacă există probleme de performanță, discutați-le cu angajatul, conturați un plan de îmbunătățire și documentați-l. Veți avea nevoie de acest lucru dacă ajungeți să concediați un angajat sau vă puneți în pericol acțiunile legale.
Ignorarea legislației muncii: sunteți responsabil să respectați legile privitoare la munca. Necunoașterea sau nesocotirea intenționată nu vă vor proteja de acțiunile legale sau de problemele care pot apărea.
Clasificare necorespunzătoare: întreprinderea dvs. mică folosește angajați contractuali? Sunteți sigur că respectați legile cu privire la modul în care le-ați clasificat? Multe companii folosesc angajații contractuali pentru a economisi bani și dureri de cap, dar de fapt îi tratează ca și cum ar fi angajați cu normă întreagă sau cu jumătate de normă. ANAF are reglementari stricte cu privire la munca la “negru” sau la “gri“.
Greșelile de genul acesta reprezintă un drum sigur către probleme. Asigura-te ca ai un consultant de „resurse umane” serios si ca analizezi cu acesta toate problemele si consecințele care pot interveni.